Under ett av samtalen kommer Jonas Hedqvist och Sanna Martin diskutera hur drag som scenkonst kan bidra till såväl självkänsla som demokrati.

”Demokrati är inte partipolitik” – digital demokrativecka lyfter rättvisefrågor i vardagen

Studieförbundet Medborgarskolan arrangerar för andra året i rad en demokrativecka. På programmet står bland annat drag och HBTQI-frågor, funkisaktivism och brottsförebyggande arbete för ungdomar. Demokrativeckan består av en serie digitala samtal som sänds 9-15 maj, med syftet att sätta extra fokus på demokrati- och rättvisefrågor.

– När vi anordnar demokrativeckan för andra gången är det fokus på personer som gör skillnad i sin vardag, som berättar om hur de gör just sina röster hörda på olika sätt – genom allt från sociala medier och scener till ideella föreningar. Demokrati är ju inte lika med partipolitik, demokrati är något vi alla är med och skapar tillsammans varje dag, säger Åsa Lindström som är verksamhetsutvecklare och en av personerna i Medborgarskolans demokratigrupp.

Skådespelerskan och kulturarbetaren Sanna Martin, som vann Medborgarskolans demokratipris Droppen 2022, leder samtalen med de inbjudna gästerna. Resultatet kommer publiceras både i Medborgarskolans kanaler och i Sannas podcast som heter just ”Din Röst”.

Demokrativeckans program

Demokrativeckan startar i samband med Europadagen den 9 maj. Demokrativeckans programpunkter är:

• 9 maj - Den fria kulturens betydelse med Susanna Dahlberg, som arbetar som VD på Riksteatern
    • 10 maj - Om medmänsklighet och språkets betydelse för delaktighet och demokrati med Oleksandra Lastovetska som flytt kriget i Ukraina och startat en ukrainsk förening i Sverige
    • 11 maj - Hur drag kan stärka självkänslan med Jonas Hedqvist, som står bakom konceptet Drag Academy
    • 12 maj - Att leva ett gott liv på annorlunda villkor med Frida Ingha som är föreläsare, konstnär, journalist och queer funkisaktivist som lever med den genetiska sjukdomen PHARC vars symtom inbegriper en progressiv dövblindhet
    • 15 maj - Vad gör segregation och utsatthet med ungdomar med Lotta Lundberg, brottsförebyggande samordnare på Polismyndigheten

Programmet är digitalt för att så många som möjligt ska kunna ta del av samtalen. Efter premiärvisningen kommer det även gå att se alla samtal på Medborgarskolans YouTube-kanal när man vill. På vissa orter kommer samtalen sändas på plats i samband med soppluncher, där de som deltar kan diskutera innehållet tillsammans.

I samband med att Medborgarskolans demokrativecka startar, kommer också nomineringen till årets upplaga av Demokratipriset Droppen att öppnas för allmänheten.