Teodoure och Janice Prix vann Showcase 2010

De västsvenska banden regerade när årets Showcasefinal avgjordes på Storan i Göteborg den 26 februari. Vinnare blev Teodoure från Skövde och Trollhättebandet Janice Prix. Nu väntar ett år med professionellt stöd för att gå vidare med karriärerna.

Två låtar och max tio minuter på scen. Det var förutsättningarna för de tio band som ställde sig på Storans scen under fredagskvällens final i Showcase 2010. I snabb takt bytte de av varandra - progressiv rock avlöstes av amerikanskinfluerad dito, tung metal och skir pop.

Först närmare midnatt stod tio finalister nervöst och väntade nedanför scenkanten när juryns ordförande George Németh kom ut för att meddela resultatet.

- Det är alltid svårt att välja ut vinnare, men framför allt är det fyra band vi har diskuterat lite extra, The Electric Cobras, Janice Prix, Teodoure och Foobar the band, klargjorde han.

De som fick kliva fram som kvällens två vinnare var Skövdebandet Teodoure, eftersom de enligt juryns motivering har ett "personligt uttryck och kristallklar dynamik", och Janice Prix från Trollhättan, vars framträdande juryn beskrev som "skört, vackert, stilrent med bra nerv".

- Janice Prix var stilrena och nerven fanns där, rakt igenom. De gjorde sin genre väldigt bra. Teodoure hade en karaktär som var intressant och kan bli riktigt bra, säger George Németh.

Lyssna på vinnarbanden

Besök de vinnande bandens egna webbsidor på vår musiksajt Amplified:
Länk till Teodoure
Länk till Janice Prix