Blöt badboom i Tyresö

Blöt badboom i Tyresö

Ett drygt år har gått sedan Tyresö Aquarena invigdes. Sedan dess har anläggningen varit välbesökt. Sammanlagt 210 379 besök registrerades under 2013, vilket är mer än en fördubbling jämfört med gamla Tyresö simhall. Ett stort upptagningsområde, attraktivt familjebad och ett uppsving för simning som motionsform är några av de bidragande faktorerna.

När Tyresö Aquarena invigdes i januari 2013 räknade Medley med att årligen kunna locka 170 000 besök till anläggningen. Resultatet på 210 379 besök för det första året har slagit förväntningarna hos platschef Jonas Willbeck.

– Utöver Tyresöborna är det även många nyfikna besökare från grannkommunerna som hittat hit och det är glädjande. Dessutom är det väldigt positivt att viljan att lära sig simma och att underhålla sin simkunnighet har ökat, berättar Jonas Willbeck.

Under de tre första månaderna medförde det höga intresset för anläggningen stundtals trängsel i dusch- och omklädningsrum.

– Nu har det till viss del stabiliserats, men visst finns det fortfarande några flaskhalsar när det råder högtryck i anläggningen. Vi ser fram emot resultatet av vår stora kundenkät som går ut nu i början av året och jobbar kontinuerligt vidare med frågan tillsammans med fastighetsägaren, berättar Willbeck.

Besöksutveckling Tyresö
2012 (Tyresö simhall)100 339 st besök