Typbadhus lanseras i Tyresö Aquarena

Typbadhus lanseras i Tyresö Aquarena

För kommuner som inte vill bygga och driva badhus i egen regi finns nu färdigt upphandlingsbart alternativ. Vid ett seminarium den 21 november i Tyresö Aquarena presenterades typbadhus i några olika varianter, som kan upphandlas enligt den så kallade Tyresömodellen. Tyresömodellen innebär att kommunen köper en badtjänst.  Tyresö kommun fick i december 2012 ett nytt fint badhus, Tyresö Aquarena. Kommunens åtagande begränsar sig till en årlig ersättning på 14 miljoner kronor. Leverantöreren svarar för finansiering, byggande, ägande och drift  av badhuset under 30 år.

Enligt Åke Skoglund, chef för samhällsbyggandsförvaltningen i Tyresö kommun, valdes denna upphandlingsmodell eftersom kommunen bedömde att en professionell privat aktör skulle ha bättre förutsättningar än kommunen att bygga ett väl fungerande badhus och att driva det effektivt. Dessutom innebär en fast årlig ersättning att alla risker för fördyringar i projektet ligger på leverantören.

Typbadhus för mindre kommuner

Tyresö kommuns avtalspart för Tyresö Aquarena är bolaget Tagehus, ett välrenommerat familjeägt bolag i fastighetsbranschen. Nu har Tagehus tillsammans Medley, NCC-Anjobygg  och Liljewall arkiteter, alla samarbetspartners i Tyresöprojektet,  tagit fram tre olika typbadhus för kommuner med 10-30 000 invånare.

Bjarni Ingvason från Liljewall arkitekter visade vid seminariet upp typbadhusen och förklarade hur arbetsgruppen arbetat för att minska kostnader för personal samtidigt som förutsättningarna för bra intäkter maximerats. Typbadhuset är kvadratiskt, vilket reducerar energiförbrukningen och underlättar att flexibelt anpassa huset till olika miljöer.

Fördelar för kommunen

Olle Stadig, projektutvecklare på Tagehus, framhöll att Tyresömodellen innebär en avsevärd förenkling för kommunen. Kommunen gör en upphandling och får ett avtal att hålla rätt på. Det kan jämföras med hundratal avtal som är kopplade till ägande, byggande och drift av badhus i en traditionell kommun. Olle Stadig gjorde också reklam för SKL:s skrift Konkurrenspräglad dialog som mer detaljerat beskriver Tyresömodellen.

En viktig fördel med typbadhuset är att flera arbetsmoment kan standardiseras. Det blir en sorts industrialiserad process, som gör att kostnaderna för projektering och byggande kan minska avsevärt. Riskerna, som ofta är stora i badhusbyggen, kan minimeras när beprövad teknik används. Det sa Stefan Valdusson, affärsutvecklings- och teknikchef på Anjobygg vid seminariet.

Bättre att bygga nytt

Många av landets kommuner befinner sig i en situation där de måste bestämma om de ska renovera sitt gamla badhus, som ofta är runt 50 år gammalt. All erfarenhet visar, sa Caj Perrin affärsutvecklingschef på Medley, att det är bättre att bygga nytt. Simhallen blir mer funktionell och kommunens kostnader i längden lägre.

Särskilt för mindre kommuner, där de egna resurserna inom byggande och bad är begränsade, borde Typbadhuset och Tyresömodellen kunna vara attraktiv. Den årliga kostnaden för typbadhuset är, enligt Olle Stadig, 5-10 miljoner kronor. Kostnaden varierar beroende på om den större eller mindre typbadhuset väljs och beroende på hur många besök som kan förväntas. Summan inkluderar alla kostnader för badhuset under 30 år.

Medley driver och utvecklar bad- och friskvårdsanläggningar på uppdrag av kommuner. I Medleys anläggningar är alla välkomna att idrotta, motionera, umgås, koppla av och ha roligt. Medley är Sveriges största privatägda operatör av kommunala bad- och friskvårdsanläggningar och driver 32 anläggningar i 19 kommuner runt om i landet. Medley har 270 anställda och omsättningen var 280 miljoner kr år 2012.