En skolbuss full av elever mellan 6-16 år. Risk för problem? Tvärtom, menar Börje Johansson: ”Det är bara positivt! Bussen blir en trygg uppfostringsmiljö där syskon kan åka till skolan tillsammans.”

"Jag har världens roligaste jobb"

1999 sadlade Börje Johansson från öländska Löt om från lantbrukare till bussförare – ett beslut han aldrig ångrat. Sedan ett par år tillbaka skjutsar han skolelever, i åldrarna 6-16 år, till och från Åkerboskolan i Löttorp.

– Jag började köra skolskjutstrafik 2002, men på den tiden körde jag även beställningstrafik och långresor till Stockholm. Att få hålla till hemikring och köra skolbuss på ålderns höst är det bästa jag kan tänka mig.

Vad är det roligaste med att köra skolskjutstrafik?

– Att man lär känna barnen och föräldrarna och blir lite av en profil. Det är härligt att se barnen växa upp, och att de fortfarande vinkar och hejar på mig när de har blivit vuxna.

Vad behöver man tänka på som skolbussförare?

– Man måste vara lite extra uppmärksam och säkerhetsmedveten. En extra titt i backspegeln, ett extra öga längs vägen efter avstigning – sånt är viktigt. Barn är generellt sett bättre än vuxna på att använda säkerhetsbälte.

Du har hunnit bli 68 år, hur länge ska du fortsätta köra?

– Så länge hälsan tillåter! Jag tycker fortfarande att jag har världens roligaste jobb.