Sluta säga att du är stressad!

"Det har betydelse för hjärnan vilka budskap vi matar den med. Den har en förmåga att tro på det vi säger och tänker". Ny artikel på Motivation.se av Anneli Godman, expert hjärna, stress och prestation:

Det slår mig hur ofta jag hör människor säga saker som ”det är så stressigt nu”, ”jag måste stressa”, ”jag är stressad” i en aldrig sinande mängd varianter. Det är ett utmärkt sätt att fortsätta att vara stressad. Det ger näring till hjärnans ”stressnätverk”.

Jag menar inte att vi ska sluta prata om de viktiga sidorna av stress. Att det är allvarligt och faktiskt dödande med långvarig stress. Det dödar hjärnceller och studier visar på starkt samband mellan långvarig stress och demens.

Den allmänna nerdragningen på resurser och den allt mer ökande pressen på många människor är också viktiga att ha fokus på, det behövs ökad kunskap hos beslutsfattare och ledare.

Det är också av stor vikt att medvetandeföra att den enorma mängden sinnesintryck som ständigt flödar emot oss och samhällets 24/7-mentalitet påverkar hjärnan starkt och ”tröttar ut” den. I sammanhanget är kunskap och allas eget ansvar avgörande.

Men att ständigt prata om att vi är stressade hjälper inte ett dugg! Det gör snarare saken värre och håller stressen vid liv.

Man skulle kunna likna framkomligheten i hjärnans nätverk vid ett vägnät. Där det är mycket trafik bygger vi stora leder för att underlätta framkomligheten. Genvägar är ofta senvägar, säger ett talesätt. Viker vi av från de stora lederna blir det ofta lite krångligare och tar lite längre tid att ta sig fram.

Läs hela artikeln här...

• hjärnaktivering