​Nu aviserar Mercedes-Benz en helt ny modellserie: T-Klass – en urban minivan för de som vill ha gott om plats på liten yta. T-Klass lanseras första halvåret 2022.

Nya Mercedes-Benz T-Klass: urban minivan för den aktiva familjen

Nu aviserar Mercedes-Benz en helt ny modellserie: T-Klass – en urban minivan för de som vill ha gott om plats på liten yta. T-Klass lanseras första halvåret 2022 och kommer att baseras på samma plattform som nya Citan.

Mercedes-Benz Transportbilar har idag bilar i alla storleksklasser. Den kommande versionen av den minsta vans-plattformen – Citan – kommer nu användas till en personbil med både familjer och människor med aktiv livsstil i åtanke. Enligt samma tanke som minivanen V-Klass förhåller sig till transportbilen Vito.
T-Klass som personbil kommer att lanseras första halvåret 2022.

“Med nya Mercedes-Benz T-Klass kommer vi ha en bil som gör det möjligt för familjer och de med en mer aktiv fritid ett steg in i Mercedes-Benz värld. Dessa kunder söker snygga, praktiska och kompakta bilar - och det är precis de här behoven som nya T-klass kommer att uppfylla”, säger Marcus Breitschwerdt, chef för Mercedes-Benz Transportbilar.

Trots att nya T-Klass är en ny bil i ett av Mercedes-Benz nya segment, kommer det inte råda något tvivel om att det är en Mercedes. Både vad det gäller design, fokusområden och säkerhet. Den nya bilen kommer att andas Mercedes-Benz. Med elektriska sidodörrar på båda sidorna har T-Klass gott om plats för både bagage och passagerare - utan att tumma på komforten. T-Klass kommer också vara perfekt som urban taxi eller för persontransport inom exempelvis bildelningstjänster. Bilen kommer dessutom att lanseras i en helt elektrisk version, precis som Mercedes-Benz andra transportbilsmodeller.

I augusti förra året aviserades att Mercedes-Benz Citan som lanserades 2012, kommer få en uppföljare och även komma i en elektrisk version. Det är på denna mindre vans-platform som både Citan och T-klass kommer byggas, som ett led i samarbetet med Renault-Nissan-Mitsubishi.