Den 1 februari blev Söderhamns Buss & Truck (SBT) auktoriserad verkstad för Mercedes-Benz last- och transportbilar.

Söderhamn får stor verkstad för Mercedes-Benz last- och transportbilar

Den 1 februari blev Söderhamns Buss & Truck (SBTAB) auktoriserad verkstad för Mercedes-Benz last- och transportbilar. Verkstaden som är den största i sitt slag längs Norrlandskusten har 35 tekniker och plats för 12 fordon samtidigt.

– Det är verkligen kul att bli auktoriserad för Mercedes-Benz, säger Samuel Andersson som äger företaget. I synnerhet som vi nu kommer att jobba med både de tunga lastbilarna och de lättare transportbilarna.

– Vi har ju varit allmärkesverkstad i många år så vi har ju en del erfarenhet även av Mercedes, men det är helt annorlunda när personalen gått alla kurser och vi har tillgång till alla system.

SBT har 35 anställda tekniker och är med god marginal den största verkstaden i sitt slag i området. Man har åtta så kallade skepp varav fyra är dubbelskepp för antingen lastbil och släp eller två lastbilar. Totalt har man plats för 12 fordon samtidigt.

Sedan tidigare är man auktoriserad för Mercedes-Benz bussar, men nu har man auktorisation även för lastbilar och transportbilar. Dessutom har man en jourbil som kan rycka ut dygnet runt.

Unika öppettider

SBTAB har öppet ända till 24 måndag till torsdag och på fredagar till 16. Dessutom har man lördagsöppet.

– Kniper det så jobbar vi söndagar också. Våra kunder är ju proffs och vi måste kunna jobba när de har tid att vara utan sina bilar.

– Har du bra personal så funkar allt. Har du fel personal funkar inget. Vi har en väldig familjekänsla och alla ställer upp för varandra.

– Så känns det inom Mercedes-Benz serviceorganisation också. Man har ju verkstad i Gävle söder om oss längs E4 och i Sundsvall norrut och alla hjälps ju åt om det behövs. Vi vill ju alla att kunderna ska få så bra erfarenhet som möjligt av märket.

Tomas Gustavsson som är servicemarknadschef på Mercedes-Benz lastbilar är glad över det nya tillskottet.

– Vi bygger ut vårt servicenät löpande och vill ha ett pärlband av verkstäder längs de stora vägarna. Detta är ju inte heller vilken verkstad som helst utan det blir en av de större i hela organisationen. Med väldigt motiverad personal och ledning där alla är på hugget.

– Dessutom med ett helhetsgrepp på kommersiella fordon i alla storleksklasser.