Sveriges pensionssystem är fortsatt sämst i Norden

Sveriges pensionssystem är fortsatt sämst i Norden

Talesperson: Oscar Lekander, chef för pension & försäkring på Mercer Sverige – 076 861 28 45 - oscar.lekander@mercer.com

Sveriges pensionssystem tappar en placering i Mercer CFA Institute Global Pension Index jämfört med 2022 och är fortsatt sämst i Norden. Rapporten lyfter fram potentialen hos AI för att förbättra pensionsresultaten.

• Mercer CFA Institute Global Pension Index ser Nederländerna återvända till topplaceringen
  • Indexet jämför 47 pensionssystem och täcker 64 procent av världens befolkning
  • Sveriges pensionssystem hamnar på plats 9 och tappar därmed en placering jämfört med 2022
  • Inom kategorin Tillräcklighet rankas det svenska pensionssystemet fortfarande lågt, delvis på grund av att det saknas möjligheter för de flesta att spara avdragsgillt till pensionen
  • Skandaler inom pensionsbranschen har en negativ inverkan på allmänhetens förtroende för systemets integritet vilket kan skada systemet som helhet
  • Rätt använt kan AI effektivisera pensionssystem och förbättra upplevelsen för medborgarna

STOCKHOLM, 17 Oktober 2023, Mercer och CFA-institutet har släppt den årliga Mercer CFA Institute Global Pension Index (MCGPI) för femtonde året i rad. Nederländernas pensionssystem har återtagit toppositionen på listan, med Island och Danmark på andra respektive tredje plats. Sveriges pensionssystem är fortsatt lägst placerat i Norden.

"Medelåldern för befolkningar runt om i världen fortsätter att stiga på många marknader, främst på mer mogna marknader," säger Margaret Franklin, president och vd på CFA-institutet. "Inflation och stigande räntor har skapat en ny marknadsdynamik som innebär stora utmaningar för pensionsplaner. Vi ser också en fortsatt fragmentering när det gäller globalisering. Detta är bara några av de alltmer komplexa utmaningar som pensionsfonder står inför, vilket påverkar pensionärer på betydande sätt.”

"Individer kommer oftare att ha en allt viktigare roll att spela när det gäller deras egen pension. Vi kommer att behöva hjälpa dem att förbereda sig för det. Varje år fungerar detta index som en viktig påminnelse om att det fortsatt finns mycket kvar att göra inom många jurisdiktioner för att få pensionsplaner att fungera som bäst, och för att erbjuda den långsiktiga ekonomiska tryggheten för förmånstagarna."

Tillräcklighet

Inom kategorin tillräcklighet rankas det svenska pensionssystemet fortfarande lågt (plats 18). En anledning till det är att det saknas möjligheter för de flesta att spara avdragsgillt till pensionen. Möjligheten att få skatteavdrag för privat pensionssparande försvann 2016 och idag är löneväxling till pension enda möjligheten att avdragsgillt spara extra till sin pension. För att löneväxla behövs ett godkännande från arbetsgivaren och för att det ska vara förmånligt krävs att lönen efter löneväxling uppgår till ca 50 000 per månad.

"Att kunna spara avdragsgillt till pensionen har i Sverige blivit en förmån för en exklusiv grupp av de mest välbeställda. Vanliga löntagare tvingas till passivitet, utan motsvarande möjlighet att trygga sin framtid. Det är hög tid att vi tar till kraftfulla åtgärder för att återuppliva möjligheten till avdragsgillt pensionssparande och ge alla svenskar en chans att bygga upp en trygg och stabil pension." säger Oscar Lekander, chef för pension & försäkring på Mercer Sverige.

Integritet

Den sämsta subkategorin för svenska pensionssystemet är Integritet (plats 25). På senare tid har vi sett negativa rubriker kopplat till såväl PPM som kollektivavtalad tjänstepension, vilket kan ha en negativ inverkan på allmänhetens förtroende för systemets integritet och kan skada systemet som helhet. Detta i sig kan leda till att fler företag och människor väljer att inte spara till pension, vilket kan få allvarliga konsekvenser för allas ekonomiska framtid.

"Vi behöver se till att det finns tillräckliga kontroller och regleringar på plats för att skydda spararnas pengar och säkerställa att pensionsbranschen är ansvarig och pålitlig." säger Oscar Lekander.

Mercer uppmanar regeringen och pensionsbranschen att ta dessa frågor på allvar och vidta åtgärder för att återupprätta förtroendet för pensionsbranschen. Detta kan inkludera att införa strängare regleringar och kontroller, samt att öka transparensen och öppenheten inom branschen.

"Vi måste se till att pensionsbranschen är ansvarig och pålitlig, så att människor kan känna sig trygga med att spara till sin pension. Jag tycker upphandling av PPM är ett steg i helt rätt riktning, som jag hoppas kommer få ringar på vatten effekt i alla delar av pensionssparande. Det är inte utredningar eller uttalanden i media som gör skillnaden, utan det är konkreta handlingar som är avgörande för att säkerställa en stabil och hållbar ekonomisk framtid för alla svenskar.", säger Oscar Lekander

AI:s växande roll och fördelarna för pensionssparare

Utöver att identifiera världens främsta pensionssystem undersöker rapporten potentialen hos artificiell intelligens (AI) för att förbättra pensions- och socialförsäkringssystem, samt erbjuda människor en bättre livskvalitet under pensionen. Rapporten visar att det finns stora möjligheter för pensionssystemen att använda AI för att öka avkastningen på investeringar, förbättra medlemsengagemanget och producera bättre resultat för medlemmarna.

”Genom att använda AI kan pensionssystemen förbättra kommunikationen med sina medlemmar och öka förståelsen för deras individuella förmåner och tillgängliga alternativ.” säger Oscar Lekander

"AI har en enorm potential för att förbättra våra pensionssystem genom att analysera data snabbare, förbättra noggrannheten, minska kostnaderna för administration och processer, förbättra resultat och kommunikation, samt hjälpa medlemmarna på ett mer personligt sätt." säger Oscar Lekander

Men det finns också betydande utmaningar och risker längs vägen. Det finns utmaningar med modellering, etiska betänkligheter och behov av optimal datasekretess och cybersäkerhet. Vid utveckling av dessa system är det väsentligt att AI-modeller har en stark styrning och att det finns ett tydligt ansvar för att minska inbyggda fördomar och felaktiga svar. Skydden är avgörande för att pensionsplaner ska behålla sina medlemmars långsiktiga förtroende.

”Jag vill betona vikten av att AI införs på ett sätt som är förenligt med pensionssystemens värderingar, kultur och uppdrag. Annars finns det en real risk för ökad osäkerhet som i sin tur kan leda till oönskade effekter och minskat förtroende för systemet i sin helhet.” säger Oscar Lekander.

Studien i siffror

Nederländerna har det högsta totala indexvärdet (85,0), tätt följt av Island (83,5) och Danmark (81,3). Argentina har det lägsta indexvärdet (42,3). Även om Nederländerna för närvarande genomför omfattande pensionsreformer, är systemet väl positionerat för att erbjuda utmärkta förmåner med övergången från en kollektiv förmånsstruktur till en mer individuellt definierad.

Indexet använder sig av det viktade medelvärdet av delindex för tillräcklighet, hållbarhet och integritet. För varje delindex var systemen med de högsta värdena Portugal för tillräcklighet (86,7), Island för hållbarhet (83,8) och Finland för integritet (90,9). Systemen med de lägsta värdena över delindexen var Sydkorea för tillräcklighet (39,0), Österrike för hållbarhet (22,6) och Filippinerna för integritet (25,7).

Minskande födelsetal har satt press på flera ekonomier och pensionssystem på sikt, vilket har påverkat hållbarhetspoängen negativt för länder som Italien och Spanien. Flera asiatiska system, inklusive Kina, Korea, Singapore och Japan, har emellertid genomfört reformer för att förbättra sina poäng under de senaste fem åren.

2023 Mercer CFA Institute Global Pension Index

42.3

29.5

37.8

Om Mercer CFA Institute Global Pension Index (MCGPI)

MCGPI (Mercer CFA Institute Global Pension Index) jämför pensionssystem över hela världen, belyser vissa brister i varje system och föreslår möjliga reformområden som skulle kunna erbjuda mer tillräckliga och hållbara pensionsförmåner.

I år jämför Global Pension Index 47 pensionssystem över hela världen och täcker 64 procent av världens befolkning. Global Pension Index 2023 inkluderar tre nya pensionssystem – Botswana, Kroatien och Kazakstan.

Global Pension Index använder det viktade medelvärdet av delindex för tillräcklighet, hållbarhet och integritet för att mäta varje pensionssystem mot mer än 50 indikatorer.

Global Pension Index är ett samarbetsforskningsprojekt som sponsras av CFA Institute, en global organisation för professionella investerare, i samarbete med Monash Centre for Financial Studies (MCFS), en del av Monash Business School vid Monash University, och Mercer, en global ledare i att omdefiniera arbetslivet och att omforma pensions- och investeringsresultat.

For more information about the Mercer CFA Institute Global Pension Index, click here.

About Mercer

Mercerbelieves in building brighter futures by redefining the world of work, reshaping retirement and investment outcomes, and unlocking real health and well-being. Mercer’s approximately 25,000 employees are based in 43 countries and the firm operates in 130 countries. Mercer is a business of Marsh McLennan(NYSE: MMC), the world’s leading professional services firm in the areas of risk, strategy and people, with more than 85,000 colleagues and annual revenue of over $20 billion. Through its market-leading businesses including Marsh, Guy Carpenter and Oliver Wyman, Marsh McLennan helps clients navigate an increasingly dynamic and complex environment. For more information, visit mercer.com. Follow Mercer on LinkedInand Twitter.

About CFA Institute

CFA Institute is the global association of investment professionals that sets the standard for professional excellence and credentials. The organization is a champion of ethical behavior in investment markets and a respected source of knowledge in the global financial community. Our aim is to create an environment where investors’ interests come first, markets function at their best, and economies grow. There are nearly 200,000 CFA® charterholders worldwide in more than 160 markets. CFA Institute has ten offices worldwide, and there are 160 local societies. For more information, visit www.cfainstitute.org or follow us on LinkedIn and Twitter at @CFAInstitute.

About the Monash Centre for Financial Studies (MCFS)

A research centre based within Monash University's Monash Business School, Australia, the MCFS aims to bring academic rigour into researching issues of practical relevance to the financial industry. Additionally, through its engagement programs, it facilitates two-way exchange of knowledge between academics and practitioners. The Centre’s developing research agenda is broad but has a current concentration on issues relevant to the asset management industry, including retirement savings, sustainable finance and technological disruption.

Click here to read our important notices.