Äventyraren Erik Sander paddlar genom Sverige på SUP

I morgon den 27 juni startar Erik sin paddlingsresa på en SUP, stående paddelbräda (standup paddling). Erik ska färdas på vatten genom Sveriges inland med start i norr på Ritsem för att sedan under sommaren och in på hösten paddla sig söderut genom hela landet. Erik är en äventyrare som har sjukdomen multipel skleros (MS). Han fick sin diagnos när han var 24 år men har inga större symtom av sjukdomen och förespråkar att leva som vanligt och att testa sina gränser. Genom åren har han gjort flera äventyrsresor både i Sverige och utlandet. För två år sedan reste Erik 500 mil på longboard genom Sverige för att öka kunskapen om MS. Han har även åkt bräda på Island och skrivit en bok om hälsa. På Instagram @sandersaventyr kommer han att lägga upp bilder och filmklipp från sin resa på SUP som då blir uppföljaren till bräd-äventyret. Hela äventyret kommer också att gå att följa på www.mspadinavillkor.se. Vad är MS? MS är en sjukdom i det centrala nervsystemet, det vill säga hjärnan och ryggmärgen. Sjukdomen kan till exempel börja med att du ser sämre eller får förändrad känsel i en arm eller ett ben. MS är en kronisk sjukdom vilket gör att man har den hela livet, dock behöver man inte nödvändigtvis känna av den i perioder. Det finns idag flera läkemedel som kan bromsa sjukdomsförloppet och lindra besvären vilket gör att prognosen för många MS patienter ser bättre ut nu än för 20 år sedan. Läs mer om MS på www.mspadinavillkor.se.