Långtidsuppföljning och ny analys förstärker fördelarna med Avelumab som första linjens underhållsbehandling avseende överlevnad hos patienter med avancerat urotelialt karcinom.

• Långtidsuppföljning av fas III JAVELIN Bladder 100-studien visade från starten av kemoterapi en medianöverlevnad på 29,7 månader hos patienter som fick avelumab som underhållsbehandling, vilket etablerar en ny referenspunkt för behandlingsresultat i kliniska studier
  • Liknande OS-fördelar har setts för patienter som var progressionsfria efter behandling med karboplatin- eller cisplatinbaserad kemoterapi
  • Icke-interventionella - RWE studier från Frankrike och Italien uppvisar nytta i linje med JAVELIN Bladder 100-studiens behandlingsstrategi och resultat.

Merck, ett ledande vetenskaps- och teknikföretag, tillkännager resultaten av en ny analys av långtidsuppföljningsdata från fas III-studien JAVELIN Bladder 100. Dessa analyser stödjer de redan bevisade överlevnadsfördelarna med avelumab i första linjens underhållsbehandling hos patienter med lokalt avancerat eller metastaserat urotelialt karcinom (UC).

Resultaten från Javelin Bladder 100 med de signifikanta resultaten på Progressionsfri överlevnad (PFS) och överlevnad (OS) har förändrat standardbehandlingen. Resultaten som presenteras idag förstärker ytterligare att patienter som är kvalificerade för platinabaserad kemoterapi, antingen cisplatin eller karboplatin, kan ha nytta av avelumab som underhållsbehandling.

”De resultat som rapporteras här ger en referenspunkt till pågående och framtida kliniska prövningar av avancerad blåscancer”, säger Professor och överläkare Anders Ullén, Tema Cancer Karolinska universitetssjukhuset, Solna.

I den totala populationen hade patienter som fick avelumab plus understödjande behandling (BSC) en median OS på 29,7 månader (95 % CI, 25,2-34,0) mätt från start av första linjens kemoterapi, jämfört med 20,5 månader (95 % CI, 19,0-23,5) hos patienter som fick enbart BSC (HR, 0,77; 95 % CI, 0,636-0,921).1 Detta resultat stödjer ytterligare JAVELIN Bladder 100-regimen dvs. avelumab som första linjens underhållsbehandling hos patienter med avancerad UC som är progressionsfria efter första linjens platinabaserade kemoterapi.

Säkerheten var likartad i både undergrupperna cisplatin plus gemcitabin och karboplatin plus gemcitabin i denna långtidsuppföljning och inga nya säkerhetssignaler kunde identifieras. Behandlingsrelaterade biverkningar Grad 3 eller mer utgjorde 16 procent för cisplatinkohorten och 23 procent för karboplatinkohorten.

Ytterligare data som presenterades vid mötet på ASCO-GU 2023 innefattar uppdateringar från real world evidence-studier (RWE) från patientpopulationer i Frankrike och i Italien. Detta inkluderar den första fullständiga analysen från den franska AVENANCE RWE studien som undersöker effektiviteten och säkerheten av avelumab som förstalinjens underhållsbehandling hos patienter med avancerat urothelialt karcinom. READY-studien RWD från ett ”compassionate use”program i Italien. Dessa data ligger i linje med resultaten av JAVELIN Bladder 100.

• AVENANCE, en pågående icke-interventionell studie som inkluderat 593 patienter i Frankrike (medianuppföljningstid 15,2 månader) med avancerad UC som varit progressionsfria efter första linjens platinabaserade kemoterapi och som fick avelumab som första linjens underhållsbehandling, visade median OS på 20,7 månader (95 % KI, 17,1 – ej uppskattningsbar) från start av avelumab-behandling. OS efter 12 månader var 65,4 % (95 % CI, 61,0-69,4). Median progressionsfri överlevnad (PFS) var 5,7 månader (95 % KI, 5,3-7,0). 2
  • I READY-studien med 464 inkluderade patienter i Italien som fick avelumab första linjens underhållsbehandling efter platinabaserad kemoterapi, var median OS ej uppnådd och 12-månaders OS från start av avelumab-behandlingen var 69,2 % (95 % CI, 64,8 %-73,7 %). Median-PFS var 8,1 månader (95 % KI, 6,1-10,4) med en 12-månaders PFS-frekvens på 44,3 % (95 % KI, 39,5-49,1). 3

Om JAVELIN Bladder 100

JAVELIN Bladder 100 (NCT02603432) är en fas III, multicenter, multinationell, randomiserad, öppen, parallell-arm studie som undersöker första linjens underhållsbehandling med avelumab plus BSC jämfört med BSC enbart hos patienter med lokalt avancerad eller metastaserad UC som responderat på första linjens platinumbaserade kemoterapi. Det primära effektmåttet var OS i de två primära populationerna av alla patienter och patienter med PD-L1+-tumörer. 4

Om BAVENCIO® (avelumab)

Avelumab är en human antikropp mot proteinet PD-L1. avelumab har i prekliniska modeller visat sig engagera både de adaptiva och medfödda immunfunktionerna. Genom att blockera interaktionen av PD-L1 med PD-1-receptorer har avelumab visat sig frigöra undertryckandet av det T-cellsmedierade antitumörimmunsvaret i prekliniska modeller.5-7 I november 2014, Merck KGaA, Darmstadt, Tyskland och Pfizer tillkännagav en strategisk allians för att tillsammans utveckla och kommersialisera BAVENCIO.

BAVENCIO godkända indikationer 8

Bavencio är avsett som monoterapi för behandling av vuxna patienter med metastaserad Merkelcellskarcinom (MCC).

Bavencio är avsett som monoterapi för första linjens underhållsbehandling av vuxna patienter med lokalt avancerad eller metastaserad urotelial cancer (UC) som är progressionsfria efter platinabaserad kemoterapi.

Bavencio i kombination med axitinib är avsett som första linjens behandling av vuxna patienter med avancerad njurcellscancer (RCC)

BAVENCIO är för närvarande godkänt för minst en indikation för patienter i mer än 50 länder.

Merck och Pfizer har en strategisk allians för att gemensamt utveckla och kommersialisera BAVENCIO®

Läs mer i pressmeddelanden från Merck

Referenser

1. Srikala S. Sridhar et al, Avelumab first-line (1L) maintenance for advanced urothelial carcinoma (UC): Long-term follow-up from the JAVELIN Bladder 100 trial in subgroups defined by 1L chemotherapy regimen and analysis of overall survival (OS) from start of 1L chemotherapy, abstract number 508, presented at ASCO-GU February 16-18, 2023
  2. Philippe Barthelemy et al, Full analysis from AVENANCE: A real-world study of avelumab first-line (1L) maintenance treatment in patients (pts) with advanced urothelial carcinoma (aUC), abstract number 471, presented at ASCO-GU February 16-18, 2023
  3. Lorenzo Antonuzzo et al, READY: Real-world data from an Italian compassionate use program of avelumab first-line maintenance (1LM) treatment for locally advanced or metastatic urothelial carcinoma (la/mUC), abstract number 469, presented at ASCO-GU February 16-18, 2023
  4. Powles T, et al. N Engl J Med 2020;383:1218–30
  5. Boyerinas B, Jochems C, Fantini M, et al. Antibody-dependent cellular cytotoxicity activity of a novel anti-PD-L1 antibody avelumab (MSB0010718C) on human tumor cells. Cancer Immunol Res. 2015;3(10):1148-1157.
  6. Dolan DE, Gupta S. PD-1 pathway inhibitors: changing the landscape of cancer immunotherapy. Cancer Control. 2014;21(3):231-237.
  7. Dahan R, Sega E, Engelhardt J, et al. FcγRs modulate the anti-tumor activity of antibodies targeting the PD-1/PD-L1 axis. Cancer Cell. 2015;28(3):285-295.
  8. Bavencio Produktresumé, Merck Europe B.V., www.fass.se

Om Merck

Merck är ett ledande läkemedelsföretag inom cancerbehandling, multipel skleros och hormonstimulerande medel för fertilitet. Merck ägnar sig åt innovativ forskning, inriktad på att upptäcka, utveckla, tillverka och marknadsföra små molekyler eller biologiska läkemedel för att hjälpa patienter inom områden där det finns stort behov av förbättrad behandling. https://www.merck.se