Merck Serono lanserar RebiSmart, det första elektroniska injektionshjälpmedlet vid behandling av MS

Merck Serono lanserar RebiSmart, det första elektroniska injektionshjälpmedlet för behandling med Rebif (interferon beta 1-a) vid multipel skleros. RebiSmart är designad för att förbättra bekvämligheten och förenkla för patienten och erbjuder möjligheten att förbättra följsamheten till behandling för patienter med mutipel skleros. RebiSmart används med multidosampuller som räcker för en veckas behandling och lanseras nu i EU och Canada.

Geneve, Schweiz, 24 juni, 2009 - Merck Serono, en division inom Merck KGaA, Darmstadt, Tyskland, meddelar idag att man lanserar ett nytt innovativt injejktionshjälpmedel för Rebif (interferon beta 1-a), företagets produkt för behandling av skovvis multipel skleros (MS). Injektionshjälpmedlet, RebiSmart, är en elektronisk autoinjektor som möjliggör personliga inställningar för självmedicinering med injektioner. Rebismart är det första hjälpmedlet av sitt slag inom MS och är specifikt framtagen för att underlätta hanterandet vid injektioner. De unika möjligheterna med RebiSmart introducerar också möjligheterna att förbättra följsamheten tillbehandling och på det sättet hjälpa patienter att få full nytta av sin behandling.

RebiSmart används med Rebif multidosampuller, som var och en räcker för en veckas beahandling. En interaktiv instruktion på en skärm guidar patienten genom injektionsprocessen. Individuella inställningar ger patienten möjlighet till flexibilitet i nåldjup, nålhastighet och injektionshastighet ger möjlighet att minimera obekvämligheter och eventuell smärta associerat till injektionen.

"Detta gör injektionerna bekvämare för patienten vilket borgar för optimal behandlingseffekt. Detta innovativa elektroniska hjälpmedlet inom MS har förutsättningar att bidra till förbättrad följsamhet till behandling", säger Dr Virginia Devonshire, docent i neurologi vid University of British Columbia in Vancouver, Kanada,

RebiSmart är den första och hittills enda injektorn som registrerar datum och tidpunkt för när patienten tar sin injektion, vilket ger en korrekt bild av i vilken utsträckning patienten faktiskt följt det rekommenderade behandlingsschemat. Detta ger patient och sjukvårdspersonal nya möjligheter att monitorera och diskutera följsamhet. Doshistoriken kan tankas ner till en dator, vilket möjliggör att informationen kan integreras i såväl patientens journal som i kvalitetsregister.

Två styrkor av multidos ampuller, 132 mikrogram (tre doser av 44 mikrogram) och 66 mikrogram (tre doser av 22 mikrogram) godkändes av EMEA, European Medicines Agency i januari 2009. I maj gav CHMP, Committee for Medicinal Products in Human Use ett positivt omdöme om att tillåta förvaring av multidosampull i temperatur upp till 25 °C i två veckor.

För ytterligare information:
www.rebismart.com