Ny behandling mot multipel skleros: Tablett ersätter spruta och minskar biverkningar

En ny effektiv behandling för patienter med den allvarliga neurologiska sjukdomen multipel skleros, MS, kan inom kort finnas på den svenska läkemedelsmarknaden.

Till skillnad från dagens mediciner som alla injiceras tas det nya preparatet, cladribine, i tablettform, något som välkomnas av såväl patienter som läkare.

Läkemedelsbolaget Merck Serono presenterar nu en studie som redovisar mycket goda resultat av ett nytt preparat, cladribine, som tas i tablettform. Studien visar att cladribine var betydligt mer effektivt än nuvarande förstahandsmediciner för patienter med skovvis fortlöpande MS. Samtidigt var antalet biverkningar i studien så få att de var jämförbara med den testgrupp som gavs verkningslösa sockerpiller, så kallad placebo.

- Detta innebär att det nu finns en effektiv behandling för patienter med MS som kan tas i tablettform, vilket är värdefullt för patienterna. Studien visar att den nya behandlingen kan vara mer effektiv än så kallade interferoner, vilka är förstahandsalternativet vid behandling i dag. Studien visar på få biverkningar, men säger däremot ingenting om långtidseffekterna. Men att cladribine använts som cancerläkemedel under många år med få bieffekter är naturligtvis en fördel, säger Tomas Olsson, professor i neurologi vid Karolinska Institutet.

I studien som nyligen presenterades vid neurologiska kongressen AAN i Seattle, USA, mättes följande parametrar: skovfrekvens, andelen skovfria patienter, ärrbildning i centrala nervsystemet, sjukdomsprogression samt förekomsten av biverkningar.

I samtliga fall uppmättes positiva resultat.

Även representanter från patientföreningen Neurologiskt Handikappades Riksförbund, NHR, välkomnar de nya resultaten från cladribine-studien.

- En behandling som ges i tablettform tror jag definitivt kan få stor betydelse. Inte minst ur en psykologisk dimension. Att få diagnosen MS är tufft i sig och att sedan behöva ta sprutor flera gånger i veckan gör att det känns väldigt allvarligt. Om man i stället från sin doktor får uppmaningen att ta en tablett behöver det inte kännas lika allvarligt, säger Lars Winborg, projektledare vid NHR och själv diagnosticerad med MS sedan många år.

Multipel Skleros, MS, är ett kroniskt inflammatoriskt tillstånd i centrala nervsystemet. Sjukdomen debuterar oftast i åldrarna 20-40 år och leder successivt till ökade fysiska handikapp på grund av skador på centrala nervsystemet (CNS).

Det existerar i dag inget botemedel mot MS, men läkemedel finns som bromsar utvecklingen av sjukdomen och reducerar antalet så kallade skov (skov är en tillfällig försämring av sjukdomsförloppet). Dessa läkemedel är dock i stor utsträckning behäftade med mer eller mindre allvarliga biverkningar. En annan nackdel är att de måste injiceras, antingen av patienten själv eller på sjukhus.

Merck Serono planerar att ansöka om registrering av cladribine-tabletter hos Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMEA) och hos FDA (US Food and Drug Administration) i mitten av 2009. Detta innebär att cladribine tidigast kan finnas som alternativ på den svenska läkemedelsmarknaden under slutet av 2010.

Mer detaljerad information om studien finns på www.merckserono.net

För ytterligare information kontakta

Dr. Aija Brameus, Medical Director, Merck Serono, tel 0730-804 560, 08-562 445 60

aija.brameus@merckserono.net

Professor Tomas Olsson, Karolinska Universitetssjukhuset, tel 08-51776242,

070-7213598, tomas.olsson@cmm.ki.se

Professor Jan Hillert, Karolinska Univeristetssjukhuset, tel 08-585 820 56,

070-585 10 21, jan.hillert@neurotec.ki.se

Om Merck Serono och multipel skleros

Merck Serono är ledande inom behandling av multipel skleros med Rebif® (interferon beta-1a), ett sjukdomsmodifierande läkemedel för behandling av skovförlöpande MS som är godkänt i mer än 80 länder över hela världen. Fullständig förskrivningsinformation för detta läkemedel kan erhållas genom att kontakta företaget eller besöka företagets webbplats. Merck Serono håller för närvarande på att utveckla fler behandlingsalternativ, bland annat kladribine i tablettform, just nu i fas III och potentiellt den första orala behandlingen för MS, och har flera andra produkter i tidig utveckling. Merck Serono leder även arbetet med att öka förståelsen för genernas betydelse i MS.