Mestergruppen Sverige AB:s bolagsstämma 2023

Mestergruppen behåller den ledande positionen inom bygghandeln

Den 31 mars var det återigen dags för representanter för de drygt 200 medlemsföretagen i Mestergruppen Sverige AB att samlas för att delta i årsstämman. Stämman öppnades med ett starkt och positivt budskap om att Mestergruppen behåller sin plats som marknadsledande aktör.

2022 var ett riktigt starkt år för Mestergruppen, där XL-BYGG och BOLIST ingår, och den externa butiksomsättningen för koncernen landade på 11 miljarder kronor.

-Jag är otroligt stolt över alla våra medlemmar och vår gemensamma tillväxtstrategi som vi ser ger goda resultat. Tack vare våra entreprenörer och deras fina tillväxt gick Mestergruppen bättre än marknaden under 2022, bland annat presterade XL-BYGG bättre än marknaden 12 månader i rad. Vi behåller positionen som marknadsledare och det är en extra bedrift att de fina siffrorna enbart baseras på vår kärnverksamhet bygghandel, säger Karin Eriksson, VD Mestergruppen Sverige.

Under bolagsstämman, som sedan efterföljdes av ett årsmöte, var framtidstron stark trots en vikande marknad. Under dagen fick medlemmarna ta del av de ambitiösa framtidsplaner som finns inom koncernen med fokus på fortsatt tillväxt, hållbarhet, digitalisering samt inköp och logistik.

-Vi har en offensiv plan framåt och vill skapa förutsättningar för alla våra medlemsföretag att fortsätta vara konkurrenskraftiga. Det kräver att vi överträffar deras och kundernas förväntningar och investerar i viktiga områden för dom, säger Karin Eriksson.

Under stämman beslutades det också om omval av föregående års styrelse med huvudägarrepresentanterna Mikkel Sandvik, som styrelseordförande, och Thommy Nilsson som extern ledamot. Från de respektive kedjorna omvaldes delägarrepresentanterna John Davidsson, Harås Byggvaror och Lysekils Trä, Björn Peterson, XL-BYGG Norrby Trä och Olof Nyberg, XL-BYGG Hans Anders.