​Dansk konstpionjär satsar på stor soloutställning på hemmaplan

När den danske urban contemporary-konstnären Mikael B lade upp ett av sina verk på sociala medier första gången fick han 22.000 kommentarer från intresserade. Sedan dess har det gått spikrakt uppåt både med karriären och antalet fans för den 32-årige konstnären ̶ som numera har ateljé i Los Angeles, amerikansk manager, fem anställda och dessutom kan tillägga utställare på Art Basel på sitt CV. Han är en av de första danska konstnärerna som har skapat sig ett namn via sociala medier och klarat sig väl utan recensenter. Åtskilliga danska fans och samlare har velat se hans konst live; därför presenterar han nu sin första stora soloutställning i hemlandet.

En estetisk färgexplosion slår ner mitt i den mest stilrena, skandinaviska designmiljö man kan tänka sig.

Så blir uttrycket när den danske urban contemporary-konstnären Mikael B öppnar sin största soloutställning på dansk mark hittills. Utställningen som går under titeln ’Just Be’ visas i ett av Köpenhamns mest kreativa kvarter just nu: Papirøen (Pappersön). Vid vernissagen lördagen den 20 augusti visas de drygt 30 verken som flugits in från ateljén i Los Angeles för hemmapubliken för första gången.

Det blir ett möte mellan konst och design när Mikael B intar Papirhallens 700 m2 stora yta. Verken visas i det danska designföretaget &tradition:s showroom tillsammans med stilren inredning i skandinavisk stil: en stil som även ses hos varumärken som Hay, Kähler och Muuto och som får stor internationell uppmärksamhet just nu.

Utställningen visar de abstrakta världskartorna som kickade igång Mikael B:s konstnärskarriär i sociala medier för fem år sedan, foton av hans urban art-verk för kunder som Nike, American Express, LinkedIn och Google, samt de nyaste målningarna, där färgexplosioner och geometriska former skapar en närmast vulkanisk energi på duken som bearbetats med akryl och sprayfärg ̶ en intensiv kombination av ett grafisk uttryck och wild-style graffiti.

Sociala medier banar väg inom konsten

Mikael B valde att slå till med en utställning när han hittade en, i hans tycke perfekt, utställningslokal och samtidigt tillfredsställa sin danska publik som länge efterfrågat chansen att se hans konstverk live.

Med en bakgrund i Köpenhamns grafitti-miljö och som entreprenör bakom designbyrån Identity Provided har Mikael B gått sin egen väg. Han är en av de första danska konstnärerna som har använt sociala medier strategiskt för att komma i kontakt med sin publik, så att recensenter fått mindre inflytande på hans framgångar. Sociala medier har även hjälpt honom att nå en bredare publik eftersom han nått målgrupper som normalt inte är konstintresserade.

”I början var sociala medier ett sätt att dela min passion. Jag är otroligt tacksam för att folks begeistring har lett att jag verkligen nådde ut när min konst blev viral. Jag har alltid drömt om att det skulle utveckla sig och bli mitt levebröd, och det är ju oerhört bekräftande att få ett sådant mottagande.”, säger Mikael B som ser fram emot att möta sin publik på hemmaplan.

Just nu har han ca. 58.000 fans på Facebook och 33.000 på Instagram och alla är naturligtvis inbjudna.

Konsten att bara vara

Konstkarriären tog fart när Mikael B – som då drev sin egen designbyrå i Köpenhamn – inte hittade någon världskarta som föll honom i smaken och därför bestämde sig för att designa sin egen. Efter sex månaders designarbete, helt ner i minsta detalj, lade han ut kartan på Facebook och på kort tid formligen exploderade kommentarsfältet med kommentarer från intresserade köpare.

Han valde snart att satsa på konsten och flytta sin bas till Los Angeles, och sedan dess har han haft många gallerivisningar, från Los Angeles till creddiga Marbella i Spanien, och vid nyår blev Mikael B inbjuden att delta vid en av värdens ledande konstmässor; Art Basel i Miami.

Nu liksom då står mottot fast:

”Jag skapar ett positivt och energiskt universum där allt är möjligt. En oas, ett personligt frirum, en färgstark värld som man kan förlora sig i och glömma alla bekymmer: bara vara”.

Härav även utställningens titel: Just Be.

I samband med utställningen kommer Mikael B lansera en bok med skisser, foton från ateljén i Los Angeles och beställningsjobb som offentliga utsmyckningar i Los Angeles och från Art-Miami-konstmässan de senaste åren samt de nyaste konstverken som blandar akryl och sprayfärg på duk.

Utställningen

VAD: Soloutställning Just Be av Mikael B

NÄR: Vernissage lördagen den 20. augusti kl. 18-23 – öppen för alla

VAR: Papirhallen, Trangravsvej 22, 1436 Köpenhamn

Öppettider: Utställningen visas till och med tisdagen den 6. september - vardagar kl. 15-19, helger kl. 11-16, gratis entré

Pressfoto

Pressfoton får användas fritt av pressen i samband med omskrivning av utställningen.

Kort om konstnären

Mikael Brandrup (f. 1984 Tuse Næs, Danmark) bor och verkar i Los Angeles, USA. Från 2008 – 2013 grundade och drev han designbyrån IDentity Provided. 2013 etablerade han Mikael B Design Inc. vilket ledde till att han flyttade till Los Angeles permanent 2014. Mikael B har visat sina verk både på nationella och internationella utställningar, med tonvikt på den amerikanska konstscenen, och skapat åtskilliga väggmålningar främst i USA och Los Angeles samt flera projekt för Art Basel/ SCOPE i Miami. Han samarbetar med, och har utfört beställningsarbeten för American Express, Google, Heineken, LinkedIn, Nike, m.fl.

Web: www.mikael-b.com

Sociala medier: