Åke Larsson, stadsdelsutvecklare på Mimer.

Stolt över Mimers ständiga ambition att ligga i framkant

De senaste 10–12 åren har jag ägnat dagarna mellan nyårsafton och trettondagsafton till att reflektera kring året som gått och det som ligger framför mig. Jag kan verkligen rekommendera att ta tid att fundera kring både motgångar och framgångar, då inser du ganska snabbt hur mycket som kan hända under ”bara” ett år.

Idag tänkte jag sammanfatta 2023 utifrån vad vi på Mimer gjort inom området social hållbarhet. Jag inser i skrivande stund att det är ungefär lika enkelt som att sammanfatta en tolv månader lång rockkonsert på ett A4 – apropå vad som kan hända på ”bara” ett år. Men vi gör ett försök och min uppmaning till dig som läser är att klicka dig vidare på länkarna i det här blogginlägget för att fördjupa dig mer. Något som vore ännu roligare är om du hör av dig till oss. Vi är alltid nyfikna på nya idéer och samarbeten och delar gärna med oss av vår verksamhet till dig.

Allt blir bättre om vi vågar bry oss

Om jag blickar tillbaka några år har så kallade ”mjuka värden” setts som enbart en utgiftspost. Det har ofta diskuterats om dessa aktiviteter är något att investera arbetstid och pengar i. Den synen har inte vi på Mimer. Vi har under lång tid haft ambitionen att ligga i framkant vad gäller satsningar på social hållbarhet.

Det börjar nu bli mer erkänt ur ett ekonomiskt perspektiv hur fantastiskt viktiga de investeringar som vi som bostadsbolag gör. Människor blir friskare, får arbeten, nya sammanhang, begår färre brott och skadegörelsen minskar. Vi ser också fler och bättre modeller för att mäta effekterna av de sociala insatserna vi gör. Idag vill jag berätta om tre satsningar under 2023 som värmer lite extra.

1. Våga bry dig
    I samarbete med Polisen och Västerås stad uppmanar vi alla hyresgäster att våga bry sig och visa omtankar om varandra. Om vi vet hur vi ska agera när vi känner oro för att en granne far illa eller inte mår bra kan vi tillsammans göra stor skillnad. Det psykiska och fysiska våldet ökar och många lever i ofrivillig ensamhet. Därför är de extra viktigt att vi vågar bry oss om varandra, både vuxna och barn. Våga bry dig
  2. Kvinna Mimer
    Utbildnings- och integrationsprojektet Kvinna Bäckby blir nu till en permanent del av Mimer. Efter de fantastiska resultat vi sett på Bäckby innebär utökningen att fler kvinnor får möjlighet till arbete och att Mimer nu får städning i egen regi på Bäckby. Beslutet röstades enhälligt fram vid Mimers senaste styrelsemöte. Kvinna Mimer
  3. Boendebudget
    En boendebudget innebär att Mimers hyresgäster får vara med och bestämma vad en del av pengarna för underhållet ska användas till. Under förra året ville vi höra vad barnen i Skultuna tyckte. Temat var ”tillsammanskap” och budgeten på 100 000 resulterade i en paviljong där alla boende i Skultuna nu kan samlas. Boendebudget

Om du vill fördjupa dig mer i vårt arbete föreslår jag att du går in på vår hemsida för att ta del av flera av våra stadsdelsaktiviteter. Stadsdelsaktiviteter på Mimer

Dialog och samarbete under 2024

• Vi tror på delaktighet och att engagera ungdomar i våra områden. I år kommer vi glädjande kunna erbjuda sommarjobb till hela 80 ungdomar. Det gör vi genom att ta emot ungdomar via Västerås stads ansökan i stället för vår tidigare Summerworks. Vi rekryterar även handledare för de ungdomar som ska sommarjobba. Sommarjobbarna kommer att göra enklare fastighetsskötsel och genom det får en meningsfull sysselsättning och möjlighet att tjäna sina första egna pengar.

• Som jag nämnde tidigare går vi från Kvinna Bäckby till Kvinna Mimer. Vi startar nu upp på Pettersberg där fem kvinnor tar sina första steg mot att kunna arbeta i våra fastigheter och att hålla Pettersberg rent och snyggt. Och framför allt skapa en trevlig stämning i våra hus och på våra gårdar.

• I Skultuna fortsätter vi forma framtiden i en rad spännande och betydelsefulla aktiviteter. Det handlar framför allt om fortsatt dialog utifrån scenarioplaneringen. Vi kommer ha all anledning att återkomma till det.

• Vi kommer att fördjupa våra samarbeten med de föreningar vi sponsrar för att skapa fler öppningar för alla att prova på olika aktiviteter.

• Det blir ett spännande år kan jag redan nu konstatera. Vi har fler olika samarbetspartners än någonsin. Vi ser med tillförsikt fram emot att arbeta med öppenhet, tillit, omtanke, nytänkande och engagemang i alla sammanhang där vi är aktiva.

Heja 2024!

Åke Larsson