Kvinna Bäckbys Mhret Yowhanes är en av de tre deltagare som nu får en fast anställning som lokalvårdare hos Mimer.

Mimers städprojekt "Kvinna Mimer" expanderar till fler bostadsområden

Utbildnings- och integrationsprojektet Kvinna Bäckby blir nu till en permanent del av Mimer. Det innebär att fler kvinnor får möjlighet till arbete och också att Mimer nu får städning i egen regi på Bäckby. Modellen sprids nu vidare till fler bostadsområden och näst på tur står Pettersberg. Beslutet röstades enhälligt fram vid Mimers senaste styrelsemöte.

Kvinna Bäckby startade som en del av Mimers arbete med att minska segregation och öka trygghet och trivsel i Västerås bostadsområden. Det arbete som kvinnorna utför går både ut på att hålla Mimers fastigheter på Bäckby rena, snygga och trivsamma, och samtidigt verkar de som Mimers ambassadörer i området. Sedan starten 2019 har sammanlagt 14 kvinnor deltagit i programmet, där merparten nu gått vidare till andra anställningar.

- Det är både socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart. Kvinnorna kommer ut på arbetsmarknaden, har nära till jobbet och behöver inte pendla. Det blir i princip kostnadsneutralt mot att köpa in städning och tack vare sin förankring i området får vi ambassadörer och förebilder som går från bidrag till arbete, vilket är en betydande vinst för samhället och staden, säger Mimers VD Mikael Källqvist.

Förutom en hög kvalitet på städning har Mimer fått god respons från sina hyresgäster gällande kvinnornas trevliga och positiva bemötande, de syns i området och alla vet vilka de är.

Att projektet ¨Kvinna Bäckby¨ nu görs permanent och tas vidare för att bli ¨Kvinna Mimer¨ innebär att Mimer anställer sina första tre lokalvårdare från Kvinna Bäckby från och med juni i år. I och med det expanderar projektet till Pettersberg, där de nyanställda kvinnorna verkar som mentorer för nya deltagare.

- Det gläder mig enormt att vi nu får expandera vårt härliga bolag med ytterligare tre fantastiska personer som gör sitt yttersta för att skapa hemlängtan och framtidstro för våra hyresgäster, säger Mimers stadsdelsutvecklare Åke Larsson, som var med och startade projektet Kvinna Bäckby.

Mimer är Västerås största hyresvärd med ett brett utbud av hyreslägenheter där alla Västeråsare kan känna sig hemma. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och bostadsområden, ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu för att få veta mer om oss.

Våra nyheter skickas ut till medielistor som i vissa fall innehåller personuppgifter. Läs gärna hur vi hanterar dessa uppgifter på www.mimer.nu/personuppgifter

Åke Larsson

Stadsdelsutvecklare 076-569 04 83