Kvartersvärdar på Mimer

Mimer är Sveriges bästa arbetsplats 2021; Engagerade medarbetare ger nöjda kunder och god lönsamhet

Sveriges bästa arbetsplats finns i Västerås. Efter att i sex år placerat sig som en av Sveriges bästa arbetsplatser i medelstora organisationer klev Bostad AB Mimer idag upp på översta pallplatsen och blev etta i sin kategori. Listan publiceras idag torsdag av Great Place to Work.

Mimer har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsplats” i klassen arbetsplatser storleken 50-249, och har dessutom prenumererat på olika platser på listan över Sveriges bästa arbetsplatser de senaste sex åren. Hemligheten ligger i en grundinställning i hela företaget att medarbetarna är grunden för det som skapar resultat till nytta för ägare och kunder.

– Vi är så glada och stolta för detta och vi har lyckats för att vi har 163 fantastiska medarbetare och chefer som vet att vi tillsammans har ett viktigt uppdrag här i Västerås. För oss är det en strategisk fråga att ha engagerade medarbetare. Det är grunden för att vi ska kunna hitta innovativa och kvalitetssäkra arbetssätt som ger oss nöjda kunder och god lönsamhet. I grunden handlar det om att aldrig sluta lyssna, genomföra, utvärdera och förbättra, det är hemligheten. Alla spelar roll som vi brukar säga, säger Wivecka Ljungh HR- och kvalitetschef på Mimer.

Som grund för placeringen ligger företagets medarbetarundersökningar kompletterat med information om hur företaget kontinuerligt arbetar med medarbetarfrågor inom exempelvis anställning, utveckling och kommunikation.

– På Sveriges bästa arbetsplatser är sjukskrivningarna lägre, effektiviteten och innovationskraften högre och medarbetarna är inte lika benägna att byta arbetsgivare. Det leder inte bara till människor som mår bättre i och utanför jobbet utan även till lönsamma verksamheter. Det är Mimer ett lysande exempel på. De har arbetat dedikerat i flera år med sin arbetsplatskultur och ser resultat av detta både i böckerna och när det kommer till engagerade medarbetare och nöjda kunder. Som Sveriges bästa arbetsplats har de visat att de bara blir bättre och bättre år för år, vilket är ännu mer imponerande sett till att vi fortfarande befinner oss i en pandemi, säger Maria Grudén, vd på konsult- och undersökningsföretaget Great Place to Work.

Mimer fyllde 100 år ifjol och hade då som mål att vara Sveriges bästa bostadsföretag. Det mättes på att ha de nöjdaste kunderna, få utmärkelsen Svensk Kvalitet, stå på prispallen i Great Place To Work och nå ett högt uppsatt lönsamhetsmål.

– Ingen trodde att detta var möjligt, knappt vi själva. Nu kan vi se att vi klarade tre av de fyra målen. Vi har inte absolut nöjdast kunder i Sverige men vi ligger i toppskiktet även där. Så vi tycker att vi är Sveriges bästa bostadsföretag, säger Wivecka Ljungh HR- och kvalitetschef på Mimer.

Den senaste tidens utmärkelser har också lett till att fler söker arbete hos Mimer.

– Det allra bästa marknadsföringssättet när det gäller att få människor att vilja börja jobba hos oss är att våra egna medarbetare pratar gott om sin arbetsplats, säger Wivecka Ljungh.

Om Great Place to Work®: Great Place to Work® är ett undersöknings- och konsultföretag med huvudkontor i USA och med dotterbolag världen över. I dagsläget är de etablerade i 55 länder med drygt 500 anställda. De har mer än 30 års erfarenhet av vad som utmärker en riktigt bra arbetsplats och vad som gör den till en av de allra bästa. I deras arbete utvärderar de organisationer som på så sätt får ett mått på sin arbetsplatskultur och sin insats som arbetsgivare. Great Place to Work erbjuder utvärderings-, analys- och utvecklingstjänster, certifiering och utmärkelser som hjälper er att förstå hur förtroendet i organisationen ger en mätbar effekt på medarbetarengagemang, produktivitet och finansiella resultat. Årligen delar de ut kvalitetsutmärkelsen ”Sveriges Bästa Arbetsplatser ” som baseras på organisationens resultat i medarbetarundersökningen Trust Index© och vår kulturprofil Culture Audit©.