Invigning av Paletten, Vallbys nya mötesplats

Datum:       7 december
Tid:              16.00
Plats:           vid Vallby centrum

På fredag den 7 december klockan 16.00 sker invigningen av det runda allaktivitetshuset på Vallby, Paletten. Precis som namnet tyder på innehåller huset flera verksamheter; fritidsgård, familjecentrum med barnavårdscentral, mödravård och öppen förskola, samt kyrka och kontor för Vallbyprojektet. Boxaren George Scott, som är uppvuxen på Vallby, kommer på invigningen av Paletten tillsammans med vår svenska kvinnliga proffsboxare Mikaela Lauren som tog VM-titeln 2010. De kommer tillsammans att specialinviga Palettens nya boxningslokal.

Välkomna imorgon fredag 7 december kl. 16.00, Vallby centrum!

– Det är fantastiskt roligt att den nya mötesplatsen för föräldrar, barn och ungdomar på Vallby nu är klar, säger Åsa Sundgren Häggberg, verksamhetschef Västerås stads Fritid & Förebyggande. Att samla dessa verksamheter i samma hus med moderna lokaler som är anpassade för verksamheten blir ett lyft och underlättar för alla våra besökare. Utifrån ett samarbete mellan alla aktörer i huset kan nu de boende dessutom få tillgång till ett café som är öppet för alla under en stor del av veckan. Jag ser framför mig en mötesplats mellan olika verksamheter och generationer på Vallby, säger Åsa Sundgren Häggberg.

Huset är ritat av Västeråsarkitekten Olov Gynt. Det har en tydlig miljöprofil med bland annat sedumtak och värmebehandlad träfasad.

– Husets formgivning sticker ut och är spännande, säger Fredrik Törnqvist, Mimers vd. Vi har skapat ett landmärke på Vallby. Dessutom är lösningen kostnadseffektiv då flera verksamheter delar på gemensamma ytor, säger Fredrik Törnqvist.

Det här händer på invigningen!

16.00             Invigningstal
16.20             Välkommen in i Paletten!

Uppträder gör Cirkör Event, Scarlette, Daniella Akpinar, Shawney & Company, Cantate Domino och The Bland Band. Det bjuds på tårta och aktörerna hoppas att riktigt många besökare vill komma och titta på de nya fina lokalerna, eldshow, den nya boxningsrinken och läckra café.

– Vallby är ett härligt bostadsområde, säger Marie-Louise Wallén-Larsson, projektledare för Vallbyprojektet. Med det nya huset kommer det att kunna bli hur mycket aktiviteter som helst och dörrarna kommer att stå öppna för samarbete och kreativiteter för alla på Vallby, säger Marie-Louise Wallén-Larsson.

Bakom verksamheterna i Paletten står Västerås stad, Carema, Svenska kyrkan och Bostads AB Mimer.

För mer information kontakta:

Per Widerstedt, projektchef Bostads AB Mimer
E-post per.widerstedt@mimer.nu