Så tänker svenska företag kring personalutbildning

Hur tänker egentligen svenska företag kring investering i kompetensutveckling för sin personal? Fredrik Edborg, VD för FindCourses PRO har det senaste året besökt omkring 100 olika företag inom vitt skilda branscher för att ta reda på just det.

– Som HR- eller inköpsansvarig idag är det inte helt lätt att känna till eller tillgodose medarbetarnas utbildningsbehov. Bland annat eftersom man inte känner till hela utbildningsutbudet som marknaden tillhandahåller. Många saknar också ett fungerande verktyg där de enkelt ser vilka kurser medarbetarna behöver eller bokar till sig själva. Kort sagt saknar man ett samlat grepp om utbildningsinsatserna inom organisationen.

Samtidigt menar Fredrik att många företag sitter med höga mål när det gäller personalförmåner och rekrytering.

– Alla vill ju egentligen kunna säga att de satsar mycket på medarbetarnas fortbildning och att de ligger steget före i utvecklingen, men när det sedan kommer till kritan saknas ofta strategierna och rätta verktygen för att nå och mäta de målen.

Det är dessa strategier som FindCourses PRO vill hjälpa till att upprätta. Genom en utbildningsportal med bokningsfunktion som anpassas efter företagets särskilda behov kan alla, speciellt Inköp och HR, få en tydlig överblick, styrning och kontroll över utbildningsinsatserna. För att göra processen så smidig som möjligt kopplas portalen ihop med företagets intranät, HR- eller inköpssystem där medarbetarna kan gå in och söka och boka utbildning direkt. En lösning som spar både tid, pengar och huvudvärk då hela organisationens utbildningsinköp samlas på ett och samma ställe med ett fakturaflöde.

Vilka utbildningsområden investeras det mest i?

Fredrik uppfattar kategorierna ledarskap, teknik och IT som några av de populäraste områdena för personalutbildning just nu, liksom brand och säkerhetsutbildningar. De företag som investerar allra mest i kompetensutveckling verkar vara företag som arbetar inom utveckling och förändring; exempelvis it, teknik, fordon och läkemedelsindustrin.

– De är ju alla branscher med höga krav på att följa med i utvecklingen. Det känns ganska logiskt då att de också behöver ha personal med en väl uppdaterade kunskapsbank, förklarar Fredrik.

Vad är det då som hindrar företag att satsa mer på utbildning för sina anställda?

Ekonomin är visserligen en faktor, men Fredrik upplever snarare att ett av de största hindren för mer personalutbildning verkar vara tid och prioritering. Även svårigheten att veta vilket tillvägagångssätt som är bäst när det gäller att utbilda sin personal. Ska man skicka personalen på en traditionell personalutbildning eller fungerar en företagsanpassad utbildning på kontoret bättre? Variationerna är många och även utbildningsformer som e-learning (interaktivt lärande) och blended learning (traditionella klassrumsbaserade kurser kombinerat med interaktiva moment) har fått ett allt starkare fotfäste på senare år.

Och så här kommer det att fortsätta spår Fredrik.

– Utbildningsformerna vi ser idag kommer att bli mer mångfacetterade och anpassningsbara framöver. Det är bara att titta på hur människors beteende ändras. Idag har vi till exempel med oss mobiltelefonerna och surfplattor som ett helt annat arbetsredskap än tidigare. Då inser man att sättet att utbilda sig också måste förändras och anpassas efter hur vi lever idag.