Tips inför ditt utvecklingssamtal

Många har under våren sina utvecklingssamtal och på många företag är våren tid för förändring.

Som medarbetare kan det vara svårt att sammanfatta ett års erfarenheter och planer för utveckling framåt. Vi bad vår föreläsare Ami Hemviken att ge några tips för dig som ska snart ska ha ditt utvecklingssamtal.

En god förberedelse inför samtalet är viktigt. Planera för vad du vill ta upp och vad du vill kommunicera, då utvecklingssamtalet är ett tillfälle för dig att göra dig hörd och synas. Genom att göra en plan får du själv lättare att själv orientera dig i samtalet, samtidigt som du inte glömmer bort vad som hänt under föregående år.

Se tillfället som en anledning att göra en analys av vad som krävs av dig under de kommande åren. Identifiera eventuella kompetensgap och titta på vilken utbildning som kan ”täppa igen” gapet. Inom vilket område behöver du bli bättre?

Se utvecklingssamtalet som ett tillfälle att ge positiv feedback om din roll och din arbetsplats. Vad under året har varit roligast? Hur har du utvecklats och vad uppskattar du med företaget? Genom att skapa en avslappnad och positiv stämning är det lättare att övertyga långsiktigt.

Om du har identifierat ett kompetensglapp som du vill åtgärda med utbildning, presentera tre starka fördelar med kompetensutveckling – inte bara för dig, utan för företaget. Vilka kompetenser kan du tillföra din roll och din arbetsplats? Genom att utgå ifrån att din utbildning också ska skapa ett mervärde för företaget blir det enklare att undvika att bli lite självcentrerad när det kommer till valet av utbildning. Tänk att du ska berätta om mervärdet för företaget snarare än varför du själv tycker det skulle vara givande eller kul med utbildning

Mindset är ett av Sveriges största utbildningsföretag och vi utbildar 2 500 personer per månad. Vill du också öka din kompetens? Låt oss hjälpa till. Du hittar våra utbildningar här.