Mitsubishi Outlander PHEV når milstolpe med 200 000 sålda bilar

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) meddelar idag att världens första suv som Plug-In Hybrid, Outlander PHEV, nu har sålts i 200 000 exemplar världen över sedan lanseringen 2013 vilket är en viktig milstolpe i modellens historia.

Outlander PHEV är Mitsubishi Motors flaggskeppsprodukt sett till avancerad teknik och försäljningssuccén betonar dessutom konsumenternas ökade krav på eldrivna fordon parallellt med att bilindustrin genomgår en teknikförändring.

Sedan världspremiären i Japan 2013 har Outlander PHEV lanserats i mer än 50 länder. Outlander PHEV har dessutom vart Europas bästsäljande plug-in hybrid de senaste fyra åren (2015–20181) och i slutet av december 20181 var modellen den plug-in hybrid som sålde bäst i hela världen, vilket i sig kan ses som ett bevis på att Mitsubishis kontinuerliga produktutveckling, ingenjörsarbete och tekniska nyskapande ger resultat.

Prisbelönad eldrift och SUV-koncept

Utvecklad från att vara helt eldriven har Outlander PHEV en unik konstruktion som består av en elektrisk motor fram, en elektrisk motor bak och ingen växellåda. Det möjliggör en energieffektiv och komfortabel körupplevelse för föraren.

Outlander PHEV har vunnit flera internationella priser de senaste sex åren, som till exempel ”2019 Best Plug-in Vehicle” från Company Car and Van Magazine i Storbritannien, ”2019 Green SUV of the Year” från Green Car Journal i USA och ”2013–2014 Japan Car of the Year Innovation Category” (hela listan med internationella utmärkelser bifogad nedan som pdf).

Nya Outlander PHEV2 har lägre CO2-utsläpp3, bättre bränsleekonomi4 och en räckvidd med nollutsläpp på 54 km (NEDC- körcykeln) eller 45 km (WLTP- körcykeln).

Den senaste generationen av Outlander PHEV har också flera förbättringar när det gäller drivlina och energieffektiva funktioner, som till exempel en ny bränsleeffektiv bensinmotor på 2,4 liter. Andra förbättringar är bland annat högre batterikapacitet (15 %), högre batterieffekt (10 %) och högre effekt på bakre elmotorn (17 %). Dessutom har bilen bättre köregenskaper och fler körlägen med bland annat ”Sport Mode” och "Snow Mode".

Källa: JATO Dynamics Limited

2 japanska och europeiska specifikationer

3 40 g/km (NEDC-körcykeln) eller 46 g/km (WLTP-körcykeln)

4 1,8 liter/100 km (NEDC- körcykeln) eller 2 liter/100 km (WLTP- körcykeln)

• plug-in hybrid
  • mitsubishi outlander phev

Om Mitsubishi Motors

Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Upplands Väsby utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 32 anställda och ett nätverk av 73 återförsäljare och 85 serviceverkstäder runt om i Sverige.

Mer information finns på www.mitsubishimotors.se