Reflektion av Sadaf Saremi: Jag kände mig hemma direkt från första dagen

Reflektion av Sadaf Saremi: Jag kände mig hemma direkt från första dagen

Efter 4 månader får jag återigen chansen att dela mina upplevelser kring Stena Metall Diversity and Competence programmet. Enligt programmets schema gick vi alla som praktikanter igenom ett introduktionsprogram och det var en stor hjälp för mig att lära mig mer om hur Stena Metall fungerar som företag. Jag fick information om Stenas verksamhet och kärnvärden och samtidigt gjorde jag några uppgifter inom säkerhet, företagets principer och de olika systemen man använder här. Inom programmet gillade jag delarna om uppförandekoden, hållbarhetsarbete och säkerhet. Jag har använt denna information många gånger i olika uppgifter som jag gjorde på inköpsavdelningen.

Jag hade några personliga uppgifter också, till exempel är jag ansvarig för att utveckla en checklista för att utvärdera Stenas leverantörers arbete i samband med deras säkerhetsarbete, kvalitetsstandarder och arbetsmiljö. Jag är också engagerad i olika inköpsprocessen under ledning av min direkta chef .

En av de saker som var mycket intressant och skiljer sig från mitt land är att arbetsplatsen är mycket obyråkratisk vilket jag gillar väldigt mycket. Besöken till Stenas olika filialer och möten med flera chefer ordnades som hjälp för mig att lära känna olika avdelningar i Stena. Jag och min chef hade flera uppföljningsmöten och varje möte hjälpte oss mycket att lära känna varandra, gå vidare i programmet och få ett bättre resultat av mina uppgifter. Jag får förslag av min chef och andra kollegor på mina uppgifter och får chansen att diskutera om dessa uppgifter men i slutet är det jag som väljer hur jag kan leverera resultat som jag tycker är väldigt användbart.

Min arbetslivserfarenhet har förbättrat min kommunikationsförmåga och har hjälpt mig att arbeta mer effektivt både i ett team och självständigt.

Sist men inte minst är det svenska språk utbildningen. Jag tror att jag har kommit långt och jag pratar mycket bättre svenska, tack vare Stena, vår lärare och alla medarbetare som pratar svenska med mig varje dag.

Alla mina kolleger är vänliga och så professionella vilket gjorde min resa i Stena enkel och rolig. Det har varit en stor erfarenhet hittills och jag önskar att det ska fortsätter att vara det.

Jag kände mig hemma, välkommen och väl omhändertagen direkt från första dagen och jag tycker organisationen har mottagit mig bra som nyanställd. Nu har 4 månader gått och jag känner mig motiverad att gå vidare och engagera mig i nya utmaningar.

Klicka här för att läsa Sadafs blogg på engelska.

Bild: Västsvenska Handelskammaren