Intervju med mentor Martin Lundstedt, VD AB Volvo

Intervju med mentor Martin Lundstedt, VD AB Volvo

Martin Lundstedt, VD och koncernchef för Volvokoncernen blir mentor i Mitt Livs Chans mentorprogram. Mitt Liv hade en kort intervju med Martin och adepten Catharina Parlim under det första mötet där de fick träffas för första gången.

Varför tog du uppdraget som mentor?

Som företagsledare och koncernchef för Volvo handlar allting om att ha rätt medarbetare, talanger och kompetens. Det är en av mina absolut viktigaste arbetsuppgifter. Vi vinns i fler än 190 länder runtom i världen och vi behöver talanger med olika infallsvinklar. Helt enkelt mångfald i dess rätta bemärkelse. Mitt Livs Chans är en spännande plattform. Jag tror också att ett bolag som Volvo kan spela en viktig roll i samhället, när det gäller att ta tillvara på de talanger vi har.

Vad är kopplingen mellan mentorskapet och mångfald- och inkluderingsarbete på Volvo?

Vi är ett bolag som omsätter över 350 miljarder kronor och är väldigt globala. Vi har en stark verksamhet i Sverige men försäljningen sker över 95 procent i resten av världen. Då är det väldigt viktigt att ha en bred kompetens och förståelse för olika frågor. Dessutom ser vi att när vi har team med en bra mix så blir det bättre som en grupp och som bolag. Det är nåt som jag personligen brinner för.

Vad är ditt mål med mentorskapet?

Först och främst handlar det om att ge och ta. Att man lär sig av varandra. Att man har möjlighet att på ett lugnt sätt hinna prata om olika saker. Vad är det, både för mig och Catharina, som är viktigt? Vad har vi för gemensamma målsättningar? Att förhoppningsvis kunna hitta en bra väg framåt.

Har du tips för andra etablerade svenska som vill göra skillnad?

Mitt tips är att vara nyfiken runt den här typen av uppdrag. Mitt Liv har kört länge och med god framgång både för den enskilda människan, vilken är en viktig utgångspunkt och även för de bolag ni jobbat med. Jag tror att den är en 'vinna-vinna'-situation. Sen ska man hitta den tajming där man göra saker rättvisa så att man inte går in och kör bara med vänsterhanden, tycker jag. Man ska ta det på allvar oavsett vilken form man vill jobba med.

Martins adept, Catharina Parlim, kommer från Indonesien och har bakgrund inom industriell ekonomi samt pluggat verksamhetsutveckling och ledarskap. Hon har jobbat inom servicebranschen i många år men har inte lyckats hitta ett jobb som matchar hennes utbildningsbakgrund.

Varför sökte du till mentorprogrammet?

Jag kom i kontakt med Mitt Liv på en jobbmässa. Jag upptäckte att det passade mig jättebra för att jag har en hög utbildning men inte det jobb som passar utbildningen.

Hur var ditt första möte med Martin?

Det var jätteroligt att träffa Martin. Jag var nervös i början, han är ju en hög chef. Jag visste inte att jag skulle kunna prata med honom alls men det gick bra. Jag tror mest att man måste vara sig själv och vara ärlig. Vad vi kom fram till var att vi skulle göra en handlingsplan och följa den. Jag tror att mentor och adept jobbar bra ihop så länge de har samma mål: att utveckla sig själva.

Vad är det för likheter mellan dig och Martin?

Vi är både ambitiösa och nyfikna, först och framst. Det var det vi kom fram till redan från början. Vi vill veta mycket och vi är ambitiösa. Nu har han nått dit han vill och jag ska också nå dit jag vill.

Har du tips för andra utländska akademiker?

Jag tycker att man inte ska förlora hoppet, först och främst. Och att man i alla fall försöker att få in foten på ett företag som man gillar. Jag tror att man inte ska välja vilket företag som helst utan det där man vill jobba och där man trivs.Då gör man också ett bra jobb där. Förlora inte hoppet och kämpa på bara.

Klicka på Youtube video nedan för att se intervjun med Martin och Catharina