Många företag öppnar dörren för invandrade (artikel Svd ledarsidan opinion 16 mars 2014)

Nyhet -

Denna artikel publicerades idag på Svd ledarsidan opinion

Sverige har som helhet inte lyckats bra med att öppna arbetsmarknaden för invandrade. Men det finns många företag och organisationer som tar ansvar för att människor med utländsk bakgrund ska få den chansen de förtjänar på den svenska arbetsmarknaden.

Mitt Liv samarbetar i dag med 27 stora företag och organisationer i Sverige som konkret bidrar till ökad integration. Där arbetsförmedlingen misslyckats att skapa relationer och bygga broar för utlandsfödda akademiker fyller Mitt Liv ett viktigt behov. Det är efter 2013 års program 700 deltagare och mentorer beviset för.

Det har lett till att Miruna som efter sex år i Sverige med dubbel juristexamen nu har fått chansen till ett kvalificerat arbete i Sverige. Att kastas mellan Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, samt in och ut på universitetet höll på att knäcka henne. Khaali, utbildad ekonom från Somalia, har fått chansen, liksom Karolina, jurist som jobbat som städare men nu är på Collector.

Vi är många som insett att integration är Sveriges viktigaste framtidsfråga, och att vi heller inte kommer att klara kompetensförsörjningsbehovet i framtiden om vi inte tar tillvara på resurserna i vårt land. Å andra sidan finns det siffror som visar att runt åtta av tio jobb går till eller via kontakter. Utan ett professionellt nätverk och nya kontakter minskar möjligheterna drastiskt att få ett jobb motsvarande kompetens. Dessutom behöver man få en riktig chans för att ha möjligheten att utveckla språket, som är nyckeln till jobb i Sverige. Det vittnar alla våra samarbeten om.

Ibland hörs röster som talar om att näringslivet skulle vara ovilliga att öppna dörrar för invandrade. Det är inte vår erfarenhet. Men nyttan måste bli tydlig. Nyligen höll vi för ett bolag en utbildning om den konkreta nyttan med mångfald; språk, kulturella erfarenheter och andra perspektiv bidrar till affären. Tre av deltagarna i vårt mentorprogram som riktar sig till utlandsfödda akademiker jobbar nu på företaget med arbeten som motsvarar deras kompetens. Kunskap och vidgade perspektiv hos företaget var nyckeln, svårare än så var det inte.

Just nu planerar Danske Bank för ett praktikprogram för deltagare i vårt mentorprogram. Länsförsäkringar driver redan ett och flera av våra deltagare har rekryterats dit. Försvarsmakten och Axel Johnson handplockar chefer till vårt mentorprogram för att de ska få ökad kunskap och insikt. Det är ett smart drag av dem som förstår att världen och Sverige förändras och gör sig redo för att möta det.

Och för individen som länge kämpat för att få chansen i sitt nya land? Lyckan över att få ett jobb på den svenska arbetsmarknaden som motsvarar det denne kämpat för, ofta i många, många år, går nästan inte att beskriva.

Alla ska ha en plats. Det är min bestämda uppfattning. Likaså att integration handlar om att mötas halvvägs. Alla har därför ett ansvar. Glädjande nog är det många som tar det.

Sofia Appelgren är VD och grundare för Mitt Liv. sofia@mittliv.com