Handelsbanken blir samarbetspartner till Mitt Liv

Handelsbanken blir samarbetspartner till Mitt Liv

Handelsbanken Västra Sverige startar nu ett samarbete med Mitt Liv för ökad mångfald och inkludering. Handelsbanken grundades 1871 och har i dag ett rikstäckande kontorsnät på 6 hemmamarknader: Sverige, Storbritannien, Danmark, Finland, Norge och Nederländerna samt verksamhet i många fler länder. Samarbetet innefattar bland annat deltagande i mentorprogrammet Mitt Livs Chans och stöd i mångfald- och inkluderingsarbete för Handelsbanken Västra Sverige.

Jan Sahlin, Personalchef på Handelsbanken Västra Sverige förklarar bakgrunden till samarbetet.

— För att arbeta med och nå framgång med mångfald och inkluderande kultur krävs ett medvetet och långsiktigt arbetssätt, där vi utgår från våra grundläggande värderingar i vår företagskultur. Ett mycket bra sätt på vägen är att inleda ett samarbete med Mitt Liv, en samarbetspartner som under lång tid har arbetat med dessa frågor och därmed har god erfarenhet och stor kompetens inom mångfald och inkludering.

Från och med hösten 2018 och två år framåt kommer Handelsbanken Västra Sverige vara en del i ”Mitt Livs Chans” som är Mitt Livs mentorprogram. Det innebär att anställda får möjlighet att bli mentorer åt akademiker med utländsk bakgrund med matchande kompetens.

— Vår förhoppning är att vi med vår erfarenhet och våra nätverk i och utanför banken ska kunna bidra till att fler personer får chansen att närma sig svensk arbetsmarknad och därmed få en större möjlighet till arbete kopplat till deras kompetens.

Mentorprogram som vi är övertygade om - ger ett stort värde genom utveckling och förståelse både för adepter och mentorer. Mitt Livs vision " att skapa ett inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald" stämmer verkligen väl överens med Handelsbankens företagskultur och synsätt, konstaterar Jan Sahlin.

— Det är med en sådan stor glädje vi välkomnar Handelsbanken Regionbanken Västra Sverige som Partner till Mitt Liv. Vi har jobbat ihop under våren 2018 i syfte att öka kunskapen i delar av organisationen om varför mångfald är viktigt för konkurrenskraften. Hur det utmanar oss som människor och därmed våra organisationer och vi har jobbat med verktyg för att utveckla mångfaldsarbetet.

Vårens arbete blev startskottet för att nu engagera organisationen i mentorskap, Mitt Livs nätverk och ytterligare sammanhang för att ta fler kliv framåt i frågan. Handelsbanken gör inget halvhjärtat så nu gasar vi tillsammans och får saker att hända under vårt samarbete som ska ta oss mot nya mål i frågorna vi båda brinner för, säger Sofia Appelgren Erkan, grundare Mitt Liv.

För mera information kontakta gärna:

Mitt Liv — Laras Piniji, 072 334 7687, laras.piniji@mittliv.com

Handelsbanken Västra Sverige — Kristina Karlsson , 072 230 0177, krgu02@handelsbanken.se

Fakta om Handelsbanken

Handelsbanken har ett rikstäckande kontorsnät i Sverige, Storbritannien, Danmark, Finland, Norge och Nederländerna. Dessa sex länder ser banken som sina hemmamarknader. Handelsbanken grundades 1871. Läs mer www.handelsbanken.se

Fakta om Mitt Liv

Mitt Liv är ett socialt företag som arbetar för ett inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald. Genom mentorskap, utbildning och vidgade kontaktnät vill vi öppna dörrar för personer med utländsk bakgrund. Mitt Liv arbetar också med företag och organisationer som aktivt vill arbeta med mångfaldsfrågor. Läs mer på www.mittliv.com