Norrköpings kommun, Hyresbostäder och Linköpings universitet är först ut i samarbeten med Mitt Liv Östergötland

I och med uppstarten av Mitt Livs verksamhet i region Östergötland, så inleds nu en rad nya samarbeten. Norrköpings kommun, Hyresbostäder samt Linköpings universitet. Samtliga av dessa samarbeten bryter ny mark då Mitt Liv nu inleder samarbete med en kommun, ett kommunalt bolag och ett universitet.

Sammanlagt kommer minst 15 anställda från dessa organisationer att bli mentorer i mentorprogrammet Mitt Livs Chans i Östergötland. Utöver mentorskapet får organisationerna i sin tur breddade rekryteringskanaler, kompetensutveckling och strategiskt stöd inom mångfaldsarbete genom samarbetet med Mitt Liv.

”Vi är glada över att Mitt Liv etablerat sig i Östergötland och ser fram emot vårt samarbete. Inledningsvis kommer nio anställda inom Norrköpings kommun att vara mentorer för deltagare i Mitt Liv, och vi hoppas att projektet på sikt ska leda till att vi får fler medarbetare med mångkulturell bakgrund - inte minst chefer. I våra verksamheter möter vi alla i samhället, så för oss är det en trovärdighetsfråga, säger Per-Olov Strandberg, Personaldirektör i Norrköpings kommun.

”Mångfald är jätteviktigt för universitetet och att ta tillvara utländska akademikers kompetens, som jag jobbar med, är viktigt både för samhället och för de individer som kommer hit. Det är värdefull kompetens som ibland slösas bort helt i onödan. Jag hoppas att vi på Aspirantutbildningen med hjälp av Mitt Liv, kan få ut fler studenter i det yrke som de har utbildning för från sitt hemland, direkt efter avslutad utbildning ” säger Ulrika Axelsson, Programansvarig Aspirantutbildningen vid Linköpings universitet.

”Mångfald och integration är viktiga frågor för oss. Förståelse och kunskap om kulturell mångfald är oerhört viktigt i vår dagliga verksamhet och framförallt i mötet med våra hyresgäster. Genom aktivt engagerade medarbetare kan vi öka vår kunskap och förståelse för dessa frågor” säger Gunnar Boquist, VD på Hyresbostäder.

”Att tre av regionens mest välkända aktörer har säkerställt deras stöd och förtroende i Mitt Liv ser vi som ett tydligt tecken på att det finns ett behov av vår verksamhet i Östergötland, som säkert kommer att öppna dörren för flera. Vi ser fram emot att stödja deras genuina engagemang för mångfaldsfrågor och vilja att bidra till en arbetsmarknad där alla känner sig välkomna och har samma chans.” Säger Claire Karlsson, Ansvarig för Mitt Liv Östergötland.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Claire Karlsson, Ansvarig Mitt Liv Östergötland, Tel: 076 163 71 51

Per-Olov Strandberg, Personaldirektör, Norrköpings kommun 073 - 020 16 59

Ulrika Axelsson, Programansvarig Aspirantutbildningen, Linköpings universitet, 013 - 28 18 03

Gunnar Boquist, VD, Hyresbostäder i Norrköping, 011-21 16 00

"Mitt Livs vision är att vara en drivande aktör som skapar ett inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter utländsk erfarenhet och kompetens. Mitt Liv arbetar för ökad mångfald & integration på den svenska arbetsmarknaden och riktar sig både till de som vill in på arbetsmarknaden (personer med utländsk bakgrund) och de som söker kompetens (företag & organisationer som ser värdet och nyttan med mångfald). Mitt Liv grundades 2008 och samarbetar idag med drygt 30 stora bolag i frågor som rör mångfald & konkurrenskraft. Mitt Liv driver årligen kurs- och mentorprogram för över 300 mentorer & adepter i Stockholm, Göteborg och Östergötland."