Farligt avfall är t ex kemikalierrester men även elektronikskrot, batterier och lysrör.

Ny avfallsförordning - Certway tipsar om hur du uppfyller kraven.

Sedan den 1 augusti har en ny avfallsförordning trätt i kraft med förändringar som omfattar de flesta företag. Certways VD Gunilla Matttson klargör vad som gäller:

"Ändringen gäller kravet på anteckningar över det farliga avfall som hanteras av företaget. Det fanns redan tidigare krav på att den som genererar farligt avfall och som skickar iväg det till återvinning skulle journalföra avfallstyp, mängd samt vem som avfallet överlämnats till. Det var många som löste detta krav genom att använda redovisningen från avfallsentreprenören, men nu fungerar inte detta längre, berättar Gunilla"

"För företag där farligt avfall uppstår, innebär det nya kravet att anteckningarna ska föras innan transporten utförs. Dessutom ska uppgifterna fr o m den 1 november 2020 rapporteras in till Naturvårdsverket. Uppgifterna ska rapporteras in till avfallsregistret senast 2 dagar senare. Rapporteringen kan ske via ombud och det är troligt att avfallsentreprenörerna kommer erbjuda sig att göra detta. Men tänk på att det är den som skickar avfallet som ansvarar att rapportering sker, avslutar Gunilla"

Antecknings- och rapporteringsskyldigheten

Nu gäller antecknings- och rapporteringsskyldigheten inte bara för den som ”producerar” farligt avfall utan även för alla verksamheter som:

• transporterar farligt avfall
  • samlar in farligt avfall
  • behandlar farligt avfall
  • mäklar eller handlar med farligt avfall

Vilka uppgifter som anteckningarna ska innehålla varierar beroende på vilken av ovanstående punkt som beskriver din hantering. Detaljerna finner du på Naturvårdsverkets hemsida.

Sanktionsavgifter vid överträdelser

Om du är försenad med att lämna in uppgifter till avfallsregistret kan en miljösanktionsavgift dömas ut med 5 000 kr.

Nu är det inte bara denna överträdelse som generera sanktionsavgifter. Du kan nämligen drabbas av sanktionsavgifter om du bryter mot lagen inom både miljö- och arbetsmiljöområdet.

Det är din skyldighet att ta reda på ändringar i miljölagstiftningen.

Som företagare är det din skyldighet att veta vilka lagar som företaget omfattas av samt bevaka eventuella förändringar. Det kan tyckas övermäktigt men det finns hjälp att få. Det finns många företag som erbjuder tjänster för att bevaka förändringar i lagstiftningen och de brukar kallas lagregistertjänster eller lagbevakningstjänster, även vi tillhandahåller dessa tjänster.

Certways bästa tips

Vad bör man då tänka på när man ska köpa en sådan tjänst? Här har vi listat några bra punkter att kika på:

Anpassas lagregistret efter din verksamhet?
Många lagregistertjänster innebär att du får hänvisat vilken lag (författning) som du omfattas av med en kort beskrivning av vad den innebär. OBS! I en författning kan det vara vissa delar som du omfattas av. Därför kan det vara bra att den är anpassad på § nivå. Det finns också tjänster som erbjuder gratis uppdaterade lagregister, men då får du själv ta bort och anpassa registret.

Information om uppdateringar

Ta reda på vilken information om uppdateringar som du får genom tjänsten. Är det enbart en hänvisning till ändrade §§ och ingen förklaring om ändringen innebär att du måste ändra någon rutin, så är det kanske inte så användbar information.

Hur ofta sker uppdateringar?

Får du löpande uppdateringar eller uppdateringar vid vissa tidpunkter på året? Löpande uppdateringar kan vara bra, men du ska vara medveten om att det sker förändringar hela tiden och många har ingen relevans på din vardag (då den beror på att en myndighet bytt namn etc). Risken är att de relevanta ändringarna drunknar i alla notiser om ändringar. Det är därför kanske bättre med 1-2 uppdateringar/år och nyhetsbrev däremellan med information om relevanta förändringar.

Kostnaden?

Prisspannet på tjänsten varierar från 0 kr till ca 15 000 kr. För 0 kr får du en lagförteckning som du anpassar själv. För 15 000 kr betalar du för mycket.

Vill du veta mer finns information om t ex avfallsförordningen här:  www.certway.se/Nyheter . Du kan även kontakta oss på 08-774 77 77.