MEDVETEN KONSUMTION SÖKER EN ENGAGEMANGS- OCH INSAMLINGSANSVARIG!

Vill du bidra till hållbar utveckling och arbeta för ökad kunskap om konsumtionens effekter på miljön, vår hälsa och de som arbetar inom industrin? Vill du vara med och driva omställningen till ett cirkulärt samhälle? Är du duktig på att driva kampanjer, insamling och arbeta för medlemmar och volontärer? Om svar ja – läs vidare!

Medveten Konsumtion är en ideell organisation som arbetar för att utbilda, inspirera och förenkla hållbara beslut hos samhällets alla konsumenter, eller cirkulenter som vi hellre väljer att se oss som. Vi ligger i framkant inom vårt expertområde hållbar konsumtion och föreläser, genomför workshops, driver kampanjer, opinionsbildar samt mobiliserar och skapar värde utifrån det otroliga engagemang som finns globalt för dessa frågor.

Vi söker nu en Engagemangs- och insamlingsansvarig som tillsammans med föreningens övriga aktiva kommer att vara med och skapa bättre förutsättningar för ett cirkulärt samhälle!

VAD INNEBÄR ROLLEN?

Medveten Konsumtion utökar teamet med en person som kommer att ha det strategiska och operativa ansvaret för föreningens insamlingsverksamhet, volontärer och medlemmar. Denna person kommer även att ha det övergripande ansvaret för föreningens insamlingskampanjer och liksom övriga i teamet inspirera och bidra med
kunskap kring medveten konsumtion genom att föreläsa, driva workshops och kommunicera föreningens budskap i media, i fysiska och digitala forum samt i sociala medier.

Dina arbetsuppgifter varierar dagligen men innefattar bland annat administrering av insamlingsverksamhet, planering och genomförande av insamlingskampanjer, rekrytering och organisering av volontärer, att arbeta strategiskt för att behålla och främja det engagemang som finns hos föreningens aktiva/volontärer, hantering av
medlemsregister/medlemshanteringssystem/CRM-system och medlemsförmåner, kunskapsinsamling samt föreläsa och andra intäktsdrivande aktiviteter. Föreningen arbetar aktivt med att följa upp vilken effekt våra insatser bidrar till och därmed blir kvalitetssäkring, uppföljning och kunskapsdelning en naturlig del i ditt arbete.

FÖR ATT TRIVAS?

Du har ett genuint engagemang för de frågor som föreningen driver och ett intresse för ledarskap då du som volontär- och medlemsansvarig har en viktig roll, tillsammans med övriga i teamet, att förmedla vad Medveten Konsumtion står för och skapa förutsättningar för aktiviteter i linje med föreningens syfte. Medveten Konsumtion värdesätter en inkluderande miljö med högt i tak där mod och ett inspirerande förhållningssätt är egenskaper som uppskattas.

VEM ÄR DU?

Som Engagemangs- och insamlingsansvarig på Medveten Konsumtion tänker vi att du är en doer som får saker gjorda. Föreningen kännetecknas av att vara en organisation som ligger i framkant gällande medveten konsumtion och det är därför viktigt att du drivs av att ta till dig ny kunskap och att befinna dig i olika sociala sammanhang som representant för föreningen. Du tycker om att arbeta i ett team med frihet under ansvar och har god förmåga att självständigt organisera din arbetsdag och ditt arbete.

VI VILL ATT DU SOM SÖKER HAR:

• Passande eftergymnasial utbildning
  • Erfarenhet av att driva projekt/event eller liknande från ax till limpa
  • Kunskap och intresse för hållbarhet kopplat till konsumtion
  • Intresse av att arbeta i en mindre organisation som arbetar med stora frågor
  • Förmåga att hantera flera olika arbetsuppgifter på en gång
  • Vana av att arbeta självständigt och en god organisationsförmåga
  • Lätt att knyta och behålla nya kontakter
  • Har enkelt för dig att ta till dig nya digitala system
  • Är trygg med att tala och skriva på svenska och engelska

MERITERANDE ÄR OCKSÅ:

• Erfarenhet av försäljningsarbete
  • Erfarenhet av arbete med insamlingskampanjer
  • Erfarenhet av insamlings/CRM-system i ideell förening
  • Erfarenhet av att arbeta inom områdena attrahera, rekrytera, behålla, utveckla och
  • avveckla
  • Erfarenhet/utbildning inom miljö, klimat, hållbarhet
  • Erfarenhet från föreningslivet/den ideella sektorn
  • Erfarenhet av volontärsamordning
  • Erfarenhet av att söka projektmedel/finansiering
  • Erfarenhet av föreläsa/workshops etc

PRAKTISKT KRING TJÄNSTEN

Tjänsten är en projektanställning med arbetstid 32h/vecka (80%). Start direkt efter årsskiftet 2020 och slutdatum 18 månader därefter. Då projektanställningen är en del av ett projekt med syftet att stärka föreningen är förhoppningen att tjänsten ska övergå till en tillsvidareanställning efter projektavslut. Vi är öppna för ansökningar från kandidater från andra städer än Stockholm, där kansliet idag huserar i ett kontorskollektiv i sköna Hornstull (med två härliga fotografer och en livsglad hund). Däremot kommer det att ingå i tjänsten att personen någon gång/gånger per vecka ska arbeta i Stockholm. För projektanställningen gäller månadslön, denna fastställdes när budgeten för projektet spikades.

Ansökan skickas med CV till alexandra.davidsson@medvetenkonsumtion.org senast fredag den 2a oktober. Vänligen skriv Engagemangs- och insamlingsansvarig som rubrik.

Intervjuer hålls löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Tillträde enligt överenskommelse direkt efter årsskiftet.
Medveten Konsumtion ser gärna mångfald bland våra sökande och tar gärna emot frågor kring tjänsten. Vänligen kontakta föreningens generalsekreterare Alexandra Davidsson på 0734-30 54 34 eller alexandra.davidsson@medvetenkonsumtion.org vid funderingar.

VI SER FRAM EMOT DIN ANSÖKAN

OM OSS

Medveten Konsumtion är en politiskt och religiöst obunden ideell förening som har funnits sedan 2008. Vi arbetar för en ökad, eller snarare återtagen konsumentmakt. Vi tror att alla kan bidra till en mer hållbar utveckling genom att ta lite mer medvetna
konsumtionsbeslut och konsumera något mindre. Vi arbetar utan pekpinnar och försöker genom inspiration visa hur man kan konsumera mer medvetet. Vi håller föreläsningar, arbetar med opinionsbildning, driver kampanjer och event såsom Återvinningsfesten i Hornstull och Stora Bokbytardagen och kommunicerar främst genom våra sociala och digitala medier. Du kan läsa mer om föreningen på www.medvetenkonsumtion.org