​Alliansen inleder arbetet med Region Stockholm omgående

Idag beslutade riksdagen att ombilda Stockholms läns landsting till Region Stockholm från den 1 januari 2019. Det innebär ett utökat ansvar för regionens utveckling, bland annat för hur statliga resurser till vägar och spår ska fördelas och att driva det regionala tillväxtarbetet. Alliansen i Stockholms läns landsting påbörjar nu genomförandet omgående. Det första mötet äger rum redan imorgon, med representanter för Stor-Sthlm - samarbetsorganet för länets 26 kommuner.

- När riksdagen nu fattat sitt beslut inleder vi direkt arbetet med att bilda Region Stockholm. Vi ser fram emot att i nära samverkan med länets kommuner ta ett större ansvar för tillväxten och tryggheten i hela Stockholmsregionen, säger Irene Svenonius (M), landstingsstyrelsens ordförande Stockholms län.

- Det är glädjande att det nu är klart att höstens val i förlängningen blir Stockholms första regionval. Vi behöver, och får nu, en starkare röst för att kunna hävda Stockholms röst vad gäller klimatarbetet, behovet av regelförenklingar, bostadsbyggande och gemensamma satsningar på infrastruktur. Inte minst vad gäller underhåll och trimningsåtgärder för att se till att pendeltågen och godstransporterna fungerar, säger Gustav Hemming (C), miljö-, skärgårds- och regionplanelandstingsråd.

Fakta
Stockholms läns landsting har redan idag regionliknande uppgifter, såsom regionplanering. Det här beslutet innebär att Region Stockholm kommer få ett utökat ansvar för hela regionens utveckling. Den tyngsta uppgiften blir att besluta om Länsplanen, d.v.s. statens medel till infrastruktur i länet, och att ha nära samverkan med länets 26 kommuner. Beslutet innebär att det kommer ske en överföring av uppgifter, kompetenser och därmed budget från Länsstyrelsen till landstinget.

När riksdagen nu fattat sitt beslut inleder landstinget arbetet med att bilda Region Stockholm. De första mötet kommer hållas imorgon och efter midsommar inleds formella samtal med Länsstyrelsen om genomförandet och överföring av budget och kompetens.

Moderaterna styr Stockholms läns landsting tillsammans med Alliansen sedan 2006 och ansvarar för sjukvården och kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.