C släpper fram vänsterstyre i minoritet

C släpper fram vänsterstyre i minoritet

Idag tog Region Stockholm en ny riktning när Socialdemokraterna presenterade ett vänsterstyre i minoritet tillsammans med Centerpartiet, Miljöpartiet och i nära samarbete med Vänsterpartiet.

Irene Svenonius (M), avgående finansregionråd, beklagar det faktum att Centerpartiet nu valt att lämna alliansen för att ingå i ett svagt vänsterstyre – och flaggar för de kommande konsekvenser ett sådant minoritetsstyre kan ha för invånarna i Region Stockholm.

– Det är ett svagt vänsterstyre i minoritet som tillträder och nu ska hantera såväl skenande inflation och lågkonjunktur som ökade drivmedelskostnader och kunna ge utökade resurser till vården och kollektivtrafiken. För stockholmarnas bästa hoppas jag att vänsterstyret förmår hålla sams och hålla ordning och reda i ekonomin så att vad som i dag är Sveriges rikaste region, med kortast väntetider inom vården och en kollektivtrafik i världsklass, imorgon inte blir den fattigaste med ringlande vårdköer, säger Irene Svenonius (M), gruppledare för Moderaterna i Region Stockholm.

Linnea Lundgren

Pressekreterare (M) Finansroteln +46 70 737 57 53