​Covid-insatser vinner pris

​Covid-insatser vinner pris

På regionfullmäktige idag delade finansregionrådet Irene Svenonius ut Region Stockholms årliga medarbetar- och ledarskapspris Gyllene Äpplet. Priset belönar initiativ som innebär utveckling för både individ och verksamhet. De initiativ som belönas ska även inspirera till förbättringar i andra verksamheter. Både vinnaren för medarbetarpriset och det nyinrättade ledarskapspriset har båda gjort insatser som stärkt regionens arbete under pandemin.

Nineveh Baresso, enhetschef på enheten för kuratorer och psykologer på Södertälje sjukhus, tog väldigt tidigt under pandemin initiativ till stödinsatser för sjukhuspersonalen och tog initiativ till en krisstödtelefon för en orolig allmänhet. Krisstödtelefonen bemannades sedan av alla akutsjukhus och organiserades av Regionalt kunskapscentrum kris- och katastrofpsykologi.

Jimmy Stenmark, verksamhetsutvecklare på Karolinska universitetslaboratoriet, har arbetat med att hitta nya samarbetsformer för att Region Stockholm ska kunna testa så många som möjligt så snabbt som möjligt.

- Det känns väldigt roligt att få hylla de som gör det lilla extra för Region Stockholm och som tar initiativ för att förbättra både sin egen verksamhet men som kan spridas och användas i resten av vården både i Stockholm och i Sverige, säger finansregionrådet Irene Svenonius (M).

- Stort grattis och framförallt stort tack till Nineveh Baresso och Jimmy Stenmark för era insatser för såväl era arbetsplatser som för regionen i stort. Pandemin har inneburit att fler beslut fattas så nära verksamheterna som möjligt – något vi måste hålla fast vid även efter pandemin. Jag tror på att det är skickliga medarbetare som ska bestämma och utveckla verksamheten, säger finansregionrådet Irene Svenonius (M).

FAKTA:

• Region Stockholm delar årligen ut medarbetarpriset Gyllene Äpplet. Nytt för i år är att ett ledarpris tillkommit. Syftet med Gyllene Äpplet är att uppmärksamma och belöna medarbetares och chefers förbättringsarbete. Utmärkelserna ska även inspirera till förbättringar i andra verksamheter.
  • Nomineringar kan lämnas in av enskilda medarbetare, chefer, arbetsgrupper och verksamheter.
  • Förutom prissumman får vinnarna också ett vackert äpple i konstglas och ett diplom. Prisutdelningen ägde rum under regionfullmäktiges möte den 9 februari 2021.

Vinnare medarbetarpris 2020 - Jimmy Stenmark
Tf verksamhetsutvecklare, Laboratorier för närvård och preanalys, Karolinska Universitetslaboratoriet

Juryns motivering:

”Med stor förmåga att utveckla nya samarbeten och processer har Jimmy Stenmark medverkat till Karolinska Universitetslaboratoriets framgångsrika och storskaliga testning under covid-19-pandemin. Under stor tidspress hanterade Jimmy många komplexa frågor om logistik, tillgänglighet och IT-anpassning. Jimmys positiva inställning skapar engagemang och motivation samt ger förutsättningar för gott samarbete på olika nivåer.”

Priset består av 40 000 kronor och ska användas till fortsatt kompetensutveckling.

Vinnare ledarpris 2020 - Nineveh Baresso
Enhetschefpå Enheten för kuratorer och psykologer, Södertälje Sjukhus AB

Juryns motivering:

”Ninevehs ledarskap visar vägen till samverkan över gränser och utgår alltid utifrån patienternas bästa i hela vårdkedjan. Nineveh är proaktiv, prestigelös och inspirerar sina medarbetare att aktivt vara med och utveckla verksamheten. Med sitt ledarskap har Nineveh förändrat sjukhusets grupp av kuratorer och psykolog till att bli en självklar del av avdelningarnas och mottagningarnas team kring patienterna.”

Priset består av 20 000 kronor och ska användas till en personlig utvecklingsinsats vilken syftar till fortsatt utveckling och förbättring, både för vinnaren och den organisation hen verkar i.

Pressjour