Irene Svenonius: "Äntligen kan Stockholm bli Stockholm igen"

Irene Svenonius: "Äntligen kan Stockholm bli Stockholm igen"

Vaccinationstakten i Region Stockholm har gått snabbt framåt och med över 80 procent stockholmare över 18 år som fått sin första spruta har Folkhälsomyndigheten och regeringen äntligen tagit beslutet om att börja öppna upp samhället igen. Finansregionrådet Irene Svenonius ser med glädje på det efterlängtade beskedet.

- Det besked vi fått idag är något som jag och många andra väntat länge på. Det är alldeles för många fullvaccinerade som alldeles för länge har fått sina liv begränsade av restriktioner. Men från och med den 29 september ska Stockholm bli Stockholm igen, säger Svenonius.

Regeringen väljer även att öppna upp för användningen av vaccinpass för större arrangemang. Förslaget ska nu remitteras av regeringen.

-Om alla restriktioner hävs den 29 september kommer vaccinpass såklart inte behövas. Men om restriktionerna mot förmodan inte hävs då är vaccinpass en viktig väg framåt, därför är det bra att förslaget äntligen utreds. Det har jag förespråkat sedan före sommaren, säger Svenonius.

Dessa restriktioner släpper:

• Inga deltagartak för allmäna sammankomster.
  • Inga deltagartak för privata sammankomster.
  • Råden om att jobba hemifrån tas bort.

Restriktionerna släpper 29/9.

Linnea Lundgren