​Kommentar med anledning regeringens förslag till kostnadsutjämning från 1 januari 2020.

Regeringens fientlighet mot Stockholm driver stad och land ifrån varandra. Dagens besked från regeringen innebär att vården i Stockholm förlorar väldigt mycket resurser. Tidigare beräkningar har visat att det handlar om över 2000 sjuksköterskor. Glesbygden behöver stöd men det måste staten, inte vården i Stockholm, ta ansvar för, säger Irene Svenonius.

Att regeringen går vidare med förändringen - ett hafsverk där vi ännu inte ens fått se det - och genomför det redan om fyra månader, trots alla redovisade konsekvenser och alternativa förslag visar att Socialdemokraterna vill komma åt Stockholms läns invånare och tillväxtområden snarare än att rädda glesbygden. Det är en beklaglig politik som långsiktigt drabbar hela landet, säger Irene Svenonius.