​Nästa steg i NKS-förhandling: Refinansiering av OPS-avtalet genomförs

Under våren har förhandling av OPS-avtalet för NKS genomförts, efter beslut i landstingsfullmäktige. Resultatet av arbetet som bedöms sänka kostnaderna för skattebetalarna läggs fram för landstingsstyrelsen den 22 maj.

Det innebär bland annat att landstinget gör en engångsinbetalning till projektbolaget Swedish Hospital Partners AB (SHP) och att SHP omförhandlar villkoren med sina finansiärer. Landstinget kommer att återkomma om vilka belopp det handlar om inom en snar framtid.

- Mitt uppdrag är att värna skattebetalarnas intressen och därför går vi vidare med förhandlingen med bankerna. Landstinget gjorde fel när avtalet slöts och då behöver vi nu vända på alla stenar för att minska kostnaden. Detta bedömer jag är en bra sten, säger Irene Svenonius (M), finanslandstingsråd för Stockholms läns landsting.

- Vi kan i dagsläget inte avslöja de belopp det handlar om utan att äventyra landstingets förhandlingsposition. Detta kommer vi att göra så fort avtalen är signerade med bankerna. Alliansens ambition är att det ska vara klart inom en snar framtid efter landstingsstyrelsens beslut, säger Irene Svenonius (M).

Fakta: Refinansiering av NKS
När byggfasen i projektet nu är avslutad är risker som kostnadsökningar och förseningar borta. Det lade grunden för att inleda en omförhandling av Swedish Hospital Partners AB finansieringsavtal med de kommersiella långivarna, för att få bättre lånevillkor och därmed årligt reducerat vederlag för landstinget. Processen med en refinansiering inleddes i januari 2018.

Stockholms läns landsting kan enligt beslut i fullmäktige göra en engångsinbetalning på maximalt upp till tre miljarder kronor, om det innebär att det är affärsmässigt klokt för landstinget. Då Stockholms läns landsting har en stabil och god kreditvärdighet så innebär det generellt att våra villkor vid upplåning blir bättre än privata företags. En engångsinbetalning kommer vara en av delarna i det omförhandlade avtalet. Hur stor den är kan landstinget inte nu informera om, då det påverkar villkoren.

Utgångspunkten för refinansieringen har varit att den ska genomföras om det leder till en vinst för skattebetalarna. Det kan vi nu se att det finns, men för att inte riskera sämre villkor går det inte att i nuläget ge närmare offentlig information vare sig om engångsinbetalningens storlek eller vilka kostnadsminskningar som uppkommer när SHP omförhandlat sina lån hos sina långivare. Här kommer landstinget att återkomma när avtalet är signerat med bankerna. Alliansens ambition är att det ska vara klart inom en snar framtid efter landstingsstyrelsen den 22 maj.

Moderaterna styr Stockholms läns landsting tillsammans med Alliansen sedan 2006 och ansvarar för sjukvården och kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.