Region Stockholm kräver att regeringen slopar förmånsbeskattningen för vårdens medarbetare

Förmånsbeskattning för medarbetare inom vården bör slopas under 2022. Från 2020 har Region Stockholm framfört att förmånsbeskattningen för vårdens medarbetare behöver pausas för att kunna ha avgiftsfri parkering.

- Jag har nu hemställt till regeringen att förlänga undantaget om slopad förmånsbeskattning för avgiftsfri parkering för vårdens medarbetare. Regeringen måste nu agera, säger Charlotte Broberg (M), fastighets- och serviceregionråd.

Om de ordinarie skattereglerna återgår kommer Region Stockholm behöva återinföra parkeringsavgifterna för medarbetare, och dessa måste vara marknadsanpassade enligt rådande skattelagstiftning. Pandemin är inte slut och regeringen har aviserat att det kan komma fler restriktioner. I den situationen är det inte rätt att återinföra förmånsbeskattningen.

- Vårdens medarbetare bör kunna parkera fritt under pågående pandemin. Vi avvaktar nu regeringens besked och står redo att fatta nödvändiga beslut för egen del, säger Charlotte Broberg.

Pressjour