Rekordhöga elpriser slår mot företag och stockholmarnas plånböcker

Rekordhöga elpriser slår mot företag och stockholmarnas plånböcker

Stockholms Handelskammares näringslivsundersökning Status Stockholm tar temperaturen på näringslivet i Stockholmsregionen. Den visar att energifrågorna nu rankas som viktigast för näringslivet i huvudstadsregionen – redan innan elpriserna i början av veckan satte nya rekord. Samtidigt är förtroendet för den politiska hanteringen av energifrågorna lågt.

- I måndags vaknade stockholmarna upp till en ny vecka med nya rekord i elpriserna. Elpriset är nu det högsta sedan 2011. Länet står på randen till ett decennium av effektbrist som inte bara hotar jobb, företagande och bostadsbyggande utan priset slår också oerhört hårt mot hushållens plånböcker, säger Leif Gripestam (M), Moderaternas gruppledare i Tillväxt- och regionplanenämnden.

- Få hushåll klarar av så pass extrema elkostnader. Det slår särskilt hårt mot pensionärer som bor kvar i äldre hus som inte renoverats på en längre tid eller barnfamiljer som ofta har stora utgifter. De extrema elpriserna är en ny fastighetsskatt som gör det ännu svårare för vanligt folk att har råd att bo i ett småhus i Stockholmsregionen. Precis som den gamla fastighetsskatten tvingade människor från hus och hem riskerar vi nu en liknande situation med elpriserna, säger Gripestam.

- Den rödgröna regeringen har under två mandatperioder misslyckats med att bygga ett stabilt och leveranssäkert elsystem. Vi börjar nu se hur det drabbar företag, jobb och hushållens ekonomi. Stockholmsregionen behöver ges ökad tillgång till planerbar elproduktion som kan leverera el även under vindstilla dagar, avslutar Gripestam.

Leif Gripenstam uttalar sig som moderat i Region Stockholm.

I måndags nådde elpriset drygt 6 kronor per mkW. Stockholms Handelskammare varnade redan i oktober 2020 för en begynnande elkris i Stockholm och att det riskerar att 500 miljarder i produktivitet, nästan 50 000 bostäder och över 400 000 jobb uteblir under 2020-talet. Den senaste månadens kraftigt ökade elpris med multipla prisrekord understryker allvaret i situationen.

Räknat utifrån veckans högsta elpriser kan kostnaden för att värma upp en villa gå upp till 10 000 kronor i månaden, inklusive energiskatt och avgifter.

Stockholms Handelskammare varnade redan i oktober 2020 för en begynnande elkris i Stockholm och att det riskerar att 500 miljarder i produktivitet, nästan 50 000 bostäder och över 400 000 jobb uteblir under 2020-talet. Den senaste månadens kraftigt ökade elpris med multipla prisrekord understryker allvaret i situationen, menar Stockholms Handelskammare

Linnea Lundgren

Pressekreterare (M) Finansroteln +46 70 737 57 53