Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

SL-bussar sätts in för ukrainska krigsflyktingar

En särskild SL-buss sätts nu in för att hjälpa de ukrainska krigsflyktingar som anländer till Nynäshamn att ta sig till länets sjukhus. Insatsen görs då det bedöms finnas ett växande antal med lättare skador eller andra hälsotillstånd som behöver hjälp med att ta sig till sjukhus för vård.

⁃ Vi vill ställa upp med vad vi kan för att stötta de som nu flyr Rysslands invasionskrig i Ukraina. Alla kan inte göra allt, men om vi alla gör något och ställer upp där vi kan gör det skillnad i en svår tid, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

I nuläget anländer dagligen 400-600 flyktingar från Ukraina till färjeläget i Nynäshamn med färja från Polen. Den buss som nu sätts in är tänkt att utgöra ett komplement till akuta vårdinsatser och trafikeras i samarbete med gränspolisen och hälso- och sjukvården.

⁃ Europa står i brand. En rysk diktator har oprovocerat angripit ett demokratiskt, fredligt och självständigt grannland. Kriget härjar i vårt närområde och miljontals människor är på flykt. De ryska angriparna måste fördömas och bekämpas, det ukrainska folket måste kunna räkna med vårt osvikliga stöd, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

För de människor som är i behov av akut vård finns redan resurser. Det kan samtidigt finnas dem med lättare skador eller andra hälsotillstånd som behöver hjälp att ta sig till sjukhus för vård.

SL inrättar därför i samverkan med gränspolisen och hälso- och sjukvården en särskild buss för att de snabbt ska kunna ta sig till sjukhusen och få vård.

Insatsen startar i dag och kommer vid behov som bedöms ombord, samt i dialog med gränspolisen och hälso- och sjukvården, att finnas tillhands dagligen när färjan anländer.

Det är personal från ambulansen som leder på plats och möter upp bussen. De kommer att vara klädda som ambulanspersonal, gult och grönt, så att de lätt kan identifieras.