Staten ska inte äga sjukhusen

Regeringens utredare presenterade idag sin utredning med slutsatsen att staten ska bilda ett fastighetsbolag som ska äga sjukhusen. Det är en ovanligt dålig idé – även med regeringens mått mätt. Lars Rådén och Charlotte Broberg kommenterar.

Regeringens utredare använder haltande argument och verkar helt ignorera stora delar av konsekvenserna.

- Om staten äger sjukhusen skulle det i princip innebära att de också styr vårdinnehållet. Regionerna skulle förlora rådigheten över vårdinrättningar och arbetet med att styra vården efter patienternas behov och önskemål skulle kraftigt försvåras, säger Lars Rådén (M), ordförande i avtalsutskottet i Region Stockholm.

- När staten gör investeringar blir det dyrare än annars, för infrastrukturivesteringarna ökade kostnaderna med 58 miljarder över fyra år. Det skulle vara som att bygga och bränna Nya Karolinska – varje år, säger Charlotte Broberg (M), ordförande i Locum AB.

Ett av förslagen är ett statligt fastighetsbolag som ska äga sjukhusen, det krävs ingen större ansträngning för att se att det är en dålig idé. Statliga Akademiska Hus är ett notoriskt dåligt fastighetsbolag som sätter käppar i hjulen för Sveriges högre utbildning. Stålverk 80 är ett annat exempel om hur staten behandlar investeringar.

- Ett statligt ineffektivt bolag som överskrider kostnader med många miljarder skulle i detta förslaget innebära att kostnaden landar på regionerna genom högre hyror. Regionen har ett intresse av att hålla budget, så att mer kan gå till att bedriva vård – staten saknar det intresset, säger Charlotte Broberg.

- Utredarna identifierar problem som egentligen grundar sig i statens bristande förmåga att kommunicera med landets regioner. Att bygga upp en byråkratisk koloss i statens regi kommer skapa problem som inte finns idag men kommer inte lösa någonting, säger Lars Rådén

Ett annat argument som lyfts är att utbildningsplatser är svåra att samordna när Regionerna styr sjukhusen. Lösningen enligt utredarna är att staten ska äga sjukhus. Ett förslag som varken löser problemet eller är effektiv. Det hade varit betydligt enklare om staten istället försökte kommunicera med landets kommuner och regioner.