Irene Svenonius

Svenonius (M): Socialdemokraterna sviker 2,3 miljoner invånare i Region Stockholm

Region Stockholm, som enda nettobetalare redan till nuvarande utjämningssystem, kommer med dagens besked att förlora ytterligare 1,6 miljarder kronor - dvs tappar sammanlagt 2,8 miljarder i utjämningssystemet.

- Det är en enorm besvikelse att Socialdemokraterna idag lämnat beskedet att de sviker 2,3 miljoner invånare i Region Stockholm. Beskedet innebär en höjd skatt eller besparingar som motsvarar kostnaden att driva hela Södertälje sjukhus, säger Irene Svenonius (M) regionstyrelsens ordförande.

- Socialdemokraterna slår sig för bröstet och berättar på pressträffen att Region Värmlands tillskott på 250 miljoner kronor skulle motsvara 350 sjuksköterskor. Det de glömmer att nämna är att Region Stockholms förlust skulle motsvara drygt 2 000 sjuksköterskor, säger Irene Svenonius.

Regionstyrelsen i Region Stockholm har tidigare i år, i bred politisk enighet, istället föreslagit att staten tar över kostnadsansvaret för utjämningen mellan landets regioner. Det skulle kosta strax under 3 miljarder kronor för staten.

- Opåverkbara regionala skillnader och förutsättningar runt om i landet ska och behöver kompenseras, men ansvaret måste vara statens, inte en enda ensam region. Varför vill och kan inte socialdemokraterna använda statens egna pengar, istället för Region Stockholms? Redan idag står Stockholms läns invånare för hälften av statens skatteintäkter trots att vi endast utgör en fjärdedel av landets befolkning, säger Irene Svenonius.

Nu sätter Moderaterna i Region Stockholm sin förhoppning till att Socialdemokraternas förslag ska stoppas av de andra partierna i Riksdagen.

- Socialdemokraterna är uppenbart emot Stockholms läns invånare när de presenterar ett sådant här förslag. Frågan är om de verkligen har stöd i riksdagen. Förslaget behöver stoppas och göras om för att inte drabba jobb och tillväxt i växande regioner, avslutar Irene Svenonius.

Presskontakt:
Sara Persson