​Svenonius: ”Regeringen har slösat bort högkonjunkturen”

​Svenonius: ”Regeringen har slösat bort högkonjunkturen”

Konjunkturen viker och Sverige går mot sämre tider. I fjärde kvartalet 2019 cementerades Stockholmsekonomin svaga utveckling enligt Stockholms Handelskammarens Stockholmsbarometern. Samtidigt är hushållens förväntningar på ekonomin fortsatt rekordlåga. Dessutom tar regeringen miljarder framåt från Region Stockholm genom utjämningssystemet, i år betalar vi netto 1,7 miljarder och kostnaden stiger successivt till 4,2 miljarder 2023.

Stockholmsregionen är Sveriges tillväxtmotor. Under de senaste tio åren har Stockholm svarat för cirka 40 procent av Sveriges totala tillväxt och skapat hälften av alla nya jobb i Sverige. Stockholmsregionens befolkning växer snabbt. 2050 väntas befolkningen ha ökat med cirka 1,2 miljoner invånare. Redan idag bor 23 procent av landets befolkning i Stockholms län och på knappt tio år har länet vuxit med motsvarande ett Malmö. Behoven för utbyggd infrastruktur och vård i stockholmsregionen är därför fortsatt stora.-Tillväxt är grunden för vår gemensamma välfärd. Fler företag som startar, växer och anställer innebär fler skatteintäkter som finansierar vård, infrastruktur och kollektivtrafik. När konjunkturen nu viker slår det dubbelt mot regionen som samtidigt drabbas av regeringens utökade utjämningsskatt. Regeringen borde fokusera mer på att stärka tillväxten i landet istället för att ta pengar motsvarande ett helt Danderyds sjukhus från Stockholmarna för att finansiera det som borde vara regeringens ansvar, säger finansregionsrådet Irene Svenonius (M).

Stockholmsbarometern visar vidare att sysselsättningen minskar för tredje kvartalet i rad och noterar den lägsta nivån sedan år 2013.EU-kommissionen publicerade nyligen sin tillväxtprognos för 2020 per capita. Där hamnar Sverige på sista plats i hela EU (se bifogad bild). Att såväl Stockholm som Sverige nu kraftigt bromsar riskerar viktiga investeringar.

-Den här regeringen har slösat bort högkonjunkturen vi befunnit oss i under många år. Stefan Löfvens löfte om lägst arbetslöshet i EU blev istället lägst tillväxt i EU samtidigt som arbetslösheten bitit sig fast på höga nivåer. Även där är vi i EU:s bottenliga. När vi nu går mot sämre tider står Sverige dåligt rustat att möta ökad arbetslöshet och minskade resurser till välfärden. Det är hög tid för viktiga reformer på arbetsmarknaden, bostadsmarknaden och skattesystemet som tyvärr lyst med sin frånvaro. Listan på regeringen misslyckanden kan göras lång, avslutar finansregionrådet Irene Svenonius (M).