Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

​T-banans Rissnedepå moderniseras för 650 miljoner

I dag fattar Region Stockholms trafiknämnd och SL:s styrelse beslut om en storsatsning på tunnelbanans depå i Rissne. Totalt satsas 650 miljoner kronor på upprustning och modernisering av både depån och omgivande spårinfrastruktur. Syftet är att depån ska kunna möta framtidens krav på fler och nya fordon, bättre trafik och arbetsmiljö. Satsningen innebär också att Rissnedepån rustas för att kunna hantera klottersanering, en möjlighet som i dag saknas längs med den blå linjens tunnelbana.

- Vårt framtidsbygge för morgondagens kollektivtrafik handlar inte bara om att bygga ut och bygga nytt, minst lika mycket är att ta hand om och rusta det vi har. Som ett led i detta fattar vi i dag beslut om en storsatsning på vad som i praktiken blir en helt ny och modern tunnelbanedepå i Rissne, det säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande i SL.

- Den nuvarande depån byggdes 1975 och har tjänat tunnelbanan och resenärerna väl. För att möta framtiden krävs dock en omfattande upprustning och modernisering för att möta nya krav på kapacitet och underhåll, fler och nya tåg och högre förväntningar på trafiken. Den satsning som vi nu gör fångar allt detta och tar höjd för framtidens tunnelbana, säger Tamsons.

Rissnedepån byggdes 1975 och utgör en av totalt sex depåer i Stockholms tunnelbanesystem. Till det kommer uppställningsplatser i Mörby Centrum.

Under åren 2019-2024 ska Rissnedepån rustas och moderniseras till en total kostnad om 650 miljoner kronor, där 632 miljoner kronor avser investeringsutgifter och 18 miljoner kronor driftskostnader.

Såväl fastighet som spårinfrastruktur omfattas av upprustningen, som också inkluderar insatser för bättre miljö och arbetsmiljö. Bland annat utökas kapaciteten och samtliga spår elektrifieras för ökad uppställningskapacitet.

Verkstadsplatser byggs om till fullvärdiga platser för C20 samt förberedelser sker för nästa generations tunnelbanetåg C30.

En fristående tvätt- och saneringshall byggs, med en del för daglig fordonstvätt och en för sanering. Detta innebär att tåg på tunnelbanans blå linje inte längre kommer att behöva transporteras till annan depå på röda eller gröna linjen för klottersanering.

Presskontakt:
Pressekreterare (M)