Irene Svenonius (M), finansregionråd i Region Stockholm.

Tillväxten hotad i Stockholmsregionen – nu krävs en statlig förhandlingsperson

Stockholm växer vilket innebär ett ökat effektuttag från elnätet. Förutom befolkningstillväxten finns även intresse för datacenter med stora effektuttag som vill bygga i regionen. Tillgång till el är en förutsättning för ett modernt land som Sverige. Att det ens finns en diskussion om tillgång till el för våra samhällsfunktioner, företag och hushåll år 2019 är ett misslyckande för den här regeringen. Problemet är inte nytt, Sverige har inte fått Europas äldsta stamnät över en natt. Nu krävs det en central person för att snabbt få rätt åtgärder på plats.

- Sverige har inte stått inför en så här svår elkris sedan Energikommissionen tillsattes 2015. Vi kan inte acceptera en situation där medborgares välfärd och regionens tillväxt hotas på grund av regeringens oförmåga att ta tag i en svår fråga. Frågan är inte ny, vi har inte fått ett av Europas äldsta stamnät över en natt. I värsta fall kan Stockholm och Sverige hamna i en situation där hushåll och företag kopplas bort från elnätet. En tanke som tidigare varit otänkbar i ett modernt och välutvecklat land som Sverige, säger Finansregionrådet Irene Svenonius (M).

Nu slår Ellevio larm i ett internt dokument om att 11 nya tunnelbanestationer som planeras mellan Nacka, Barkarby och Arenastaden riskerar att inte kunna driftsättas på grund av effektbristen. Därtill hotas infrastruktursatsningar i form av Förbifart Stockholm och flera hamnar med stor vikt för näringslivet i regionen.

- Vi måste slå vakt om regionens tillväxt och välfärd. Det är våra invånare och företag som kommer drabbas av elbristen. Ellevio varnar för hot mot hela tunnelbaneutbyggnaden, som ju dessutom förutsätter sammantaget 200 000 nya bostäder. Jag är djupt oroad. Kommer det att finnas elförsörjning för nya bostadsområden, kollektivtrafik och andra investeringar? Vi kräver därför att regeringens tillsätter en statlig förhandlingsperson med särskilt ansvar för Stockholmsregionens elförsörjning, en person som kan samordna information, lyssna in behov och föra dialog om hur vi – kommuner, regionen, staten och elnätsägarna – tillsammans kan hitta lösningar, fortsätter Svenonius (M).

Kapacitetsbristen riskerar att slå hårt mot tillväxten då bostadsbyggande, infrastruktursatsningar och företagsetableringar äventyras. Företag riskerar att etablera sig i någon annan del av landet eller till och med utanför Sverige med förlorade arbetstillfällen och tillväxt som följd.

- Jag vill att förhandlingspersonen tittar på vad som kan göras här och nu för att avhjälpa den akuta krisen. Då måste alla frågor ligga på bordet. Allt från skatter och långa handläggningstider till att undanröja hinder för ökad efterfrågeflexibilitet, avslutar Svenonius (M).

Presskontakt:
Pressekreterare (M)