Trots ekonomiskt läge - SKR höjer avgifter

Trots ekonomiskt läge - SKR höjer avgifter

Regioner och kommuner har en tuff ekonomisk situation just nu, till följd av inflation och lågkonjunktur. I det läget är det oansvarigt att höja medlemsavgifterna till Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) med 3 procent vilket Socialdemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet beslutade vid dagens styrelsemöte. Det menar Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna.

⁃ Samtidigt som Socialdemokraterna kräver höjda statsbidrag för att täcka underskott i kommuner och regioner höjer samma parti idag avgifterna till SKR. Det är pengar som borde gå till patienter, elever och annan kärnverksamhet. Inte till byråkrati på SKR, säger Irene Svenonius (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm och ledamot i SKRs styrelse.

⁃ I det ansträngda läge som kommuner och regioner nu befinner sig, är det ännu viktigare att SKR som medlemsorganisation går före och ser över sina kostnader och prioriteringar. Jag kan bara beklaga att den nya majoriteten väljer att lägga ytterligare sten på medlemmarnas redan tunga börda, säger Bengt Germundsson, gruppledare (KD) i SKR och kommunstyrelsens ordförande i Markaryd.

⁃ SKR behöver göra sin egen hemläxa. Allt som organisationen gör är inte lika prioriterat och alla kommuner och regioner behöver hjälp att ställa om. Det arbetet blir trovärdigt om man själv är beredd att ta den beska medicinen, säger Axel Darvik, gruppledare (L) i SKR och oppositionskommunalråd i Göteborg.

I dag har medlemsorganisationen Sveriges kommuner och regioner (SKR) beslutat att höja avgifterna till SKR med 3 procent kommande år. Detta för att finansiera SKR:s administration och byråkrati.

Beslutet innebär att kommuner och regioner behöver betala 3 procent mer i avgift samtidigt som de dras med ökade kostnader som följd av den ekonomiska situationen.

Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna har inte deltagit i dagens beslut om höjd avgift, utan föreslog en fördjupad analys av SKR för att finna besparingsmöjligheter istället för höjda avgifter. Det sa majoritetspartierna nej till. M, Kd och L menar att kommuners och regioners skattepengar gör större nytta i kärnverksamheten än på SKR.

Pressjour