Christer G Wennerholm: Varför står Vänsterpartiet på plankarnas sida?

Idag presenterar Vänsterpartiet förslag om öppna spärrlinjer i tunnelbanan. Ett förslag som gör det enklare att slippa undan sin betalning.

– Öppna spärrlinjer gör det enklare att fuska med biljetterna. Skulle Vänsterpartiets förslag bli verklighet får vi mindre intäkter och en sämre kollektivtrafik, det tjänar ingen på, säger SL:s styrelseordförande Christer G Wennerholm (M).

– Fuskåkning är ett dubbelt problem. Det minskar biljettförsäljningen och samtidigt sänker det betalningsmoralen hos andra resenärer som ser hur fusket breder ut sig. Plankandet drabbar främst kvinnor och ungdomar som är SL:s trognaste resenärer. I stället för att flörta med plankarna tänker vi fortsätta stå upp för nolltolerans mot fuskåkning, säger Christer G Wennerholm (M).

– Jag vill veta varför Vänsterpartiet flörtar med plankare istället för att ta ansvar för en bättre kollektivtrafik, säger Christer G Wennerholm (M).

Exempel på åtgärder mot fuskåkningen:

- Opinionsbildning mot fuskåkning bland ungdomar
- Slutna spärrlinjer i både tunnelbanan och pendeltågsstationerna
- Effektivare spärrar, som är svårare att passera utan giltig biljett
- Effektivare biljettkontroll och hög kontrollavgift
- Polisanmälan av fler fuskåkare
- Effektivare försäljning med både fler automater och bättre service

Pressnummer till Moderaterna i Stockholms stad och län: 08 - 676 81 80

Presschef för Moderaterna i Stockholms stad och län är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Övriga presskontakter är Helena Öman, Oliver Carrà, Håkan Filipsson, Caroline Karlsson, Sara Dennås och Cherine Khalil.