Anna König Jerlmyr

Finansborgarrådet: "Tillgången till el i en snabbt växande stad som Stockholm behöver säkras"

Stockholms stad stod i dag, måndag, värd för panelsamtal kring elförsörjningen i Stockholm, på inititativ av finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).
För första gången träffades samtliga berörda aktörer: Anna König Jerlmyr, energi- och digitaliseringsministern Anders Ygeman (S), Sthlm Exergi, Ellevio och Svenska Kraftnät med flera.
På plats presenterades också stadens nya elsamordnare, Åsa Öttenius.

Stockholms stad behöver fortsätta att växa, såväl med bostäder som med ett expanderande näringsliv. För att vara en attraktiv stad som attraherar nya företag och ny arbetskraft måste samtliga aktörer ta sin del av ansvaret. Finansborgarrådet tog därför initiativ till en paneldiskussion, då det är av högsta vikt att alla tillsammans inser den sårbarhet vi står inför om vi inte säkrar stadens och Stockhomsregionens elförsörjning.

– Vi behöver lösa en rad frågor och säkra elkapaciteten, därför är det viktigt att vi tillsammans hittar långsiktiga lösningar – och det så snart som möjligt. Frågan är av högsta vikt då det tar flera år att bygga ut nätkapaciteten samtidigt som användandet av el ökar i kombination med att vi satsar på ett hållbart samhälle. Från stadens sida är jag glad att vi nu också kan presentera vår nya elgeneral Åsa Öttenius, som ska samordna stadens intressen och behov med kranskommunerna, elbolagen och staten, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd vid Stockholms stad.

– Efter att i många år haft olika  roller inom Stockholms stad, och nu senast som Fastighetsdirektör, har jag en kännedom om de utmaningar som staden står inför och hur viktigt det är att vi har fungerande elkapacitet. Jag ser nu fram emot att boka in möten med samtliga aktörer för att hitta lösningar och se till att vi samordnar allt arbete, både över som under jord, så att staden kan fortsätta växa, säger Åsa Öttenius, elsamordnare vid Stockholms stad.

De som deltog vid panelsamtalet var:

Anna König Jerlmyr, Finansborgarråd vid Stockholms stad

Lotta Medelius-Bredhe, tf GD, Svenska Kraftnät