Joakim Larsson (M): I dag antogs förslagen om 1 500 nya studentbostäder

Joakim Larsson (M): I dag antogs förslagen om 1 500 nya studentbostäder

Förslag om 1 500 nya studentbostäder antogs i dag på kommunstyrelsens sammanträde. Det är ett glädjande besked att ärendena som arbetades fram under Alliansens mandatperiod nu kan bli verklighet. För att Stockholm ska fortsätta att växa och vara en attraktiv universitetsstad är det nödvändigt att fler studenter och forskare får tillgång till en bostad.

- Förslagen om 1 500 nya studentbostäder togs ursprungligen fram under Alliansens mandatperiod. Det är ett glädjande besked för Stockholmsregionen och för stadens studenter att kommunstyrelsen nu antar ärendena. Stockholm ska vara en ledande kunskapsregion och ett centrum för innovation, men det ställer också krav på att öka byggtakten, säger oppositionsborgarrådet Joakim Larsson (M)

- Alliansen har överlämnat totalt 8 000 studentbostäder i pågående och antagna detaljplaner till majoriteten i Stadshuset. Nu är det upp till bevis för vänstermajoriteten att upprätthålla en hög byggtakt och verkställa detaljplanerna för att möta ett växande Stockholm. Fler bostäder är nödvändigt om Stockholm fortsatt ska vara en attraktiv universitetsstad. Det är också avgörande för att behålla regionens konkurrenskraft samt säkerställa kompetensförsörjningen framöver, avslutar oppositionsborgarrådet Joakim Larsson (M)

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222