Jonas Nilsson (M): Stockholm Parkering får EPAs utmärkelse för god parkeringsstandard för P-hus Gallerian

Miljö- och trafikroteln i Stockholms stad
Jonas Nilsson (M) ordförande Stockholm Parkering

European Parking Association (EPA) har tilldelat Stockholm Parkering utmärkelsen för god europeisk parkeringsstandard – European Standard Parking Award – för parkeringshus Gallerian med ca 900 p-platser.

– Utmärkelsen är ett internationellt erkännande av att verksamheten vid Stockholm Parkering håller hög klass, säger Jonas Nilsson (M), ordförande för Stockholm Parkering.

P-hus Gallerian har rustats upp under flera år. Bl a har ett nytt bomsystem satts in, garaget har målats om och ny belysning har installerats. Anläggningen har också försetts med ett modernt platshänvisningssystem. Vidare har entréerna för gående byggts om.

– Detta är en utmärkelse som alla på parkeringsbolaget ska känna sig stolta över. Det här är resultatet av ett målmedvetet arbete för att ytterligare höja standarden i Stockholms viktigaste och största garage för besöksparkering i innerstaden säger Jonas Nilsson (M).

– En viktig utgångspunkt för utmärkelsen har varit Stimulans för Stockholm. Genom satsningen kunde bolaget under 2009 genomföra ett stort antal upprustningsåtgärder i bolagets anläggningar för att öka säkerheten, höja trivseln för bolagets kunder och genomföra energieffektiviserande insatser, säger Jonas Nilsson (M).

– Att dessa insatser dessutom har bidragit till att skapa jobb i en lågkonjunktur har varit ett plus i kanten, säger Jonas Nilsson (M).

European Standard Parking Award (ESPA) är instiftad av European Parking Association, EPA. Huvudsyftet är att förbättra imagen att parkera i p-hus. En annan avsikt med priset är att det ska leda till internationell harmonisering av parkeringsanläggningar med hög kvalitet. Bedömningsunderlaget innefattar olika aspekter av anläggningars säkerhet och konfort. Områden som bedöms är bl.a. belysning, in- och utfarter för fordon, parkeringsytorna, tillgänglighet för fotgängare, hissar och trappor, säkerhet och underhåll.

Stimulans för Stockholm är Stockholms stads satsning att utöka och tidigarelägga angelägna underhålls- och investeringsåtgärder i Stockholms stad för att stimulera sysselsättning. Stockholm Parkering avsatte 80 mnkr under 2009 för upprustningsarbetet. Ett hundratal anläggningar berördes i varierande grad av upprustningsåtgärderna som syftar till att få bättre, tryggare och energieffektivare anläggningar. Investeringarna fortsätter med 30 mnkr under 2010.

Helena Öman,

Moderaterna i Stadshuset, Stockholm

Moderaterna i Stockholms stad har fem borgarråd. Sten Nordin är finansborgarråd och gruppledare. Ulla Hamilton är miljö- och trafikborgarråd, Kristina Alvendal är stadsbyggnads- och fastighetsborgarråd, Joakim Larsson är ytterstads- och bostadsbolagsborgarråd och Ulf Kristersson är social- och arbetsmarknadsborgarråd.

Pressansvarig för Moderaterna i Stockholms stad är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Helena Öman är pressekreterare för Ulla Hamilton och Kristina Alvendal. Oliver Carrà är pressekreterare för Joakim Larsson och Ulf Kristersson.