Larsson (M): Järva blir den solcellstätaste stadsdelen i Sverige

Larsson (M): Järva blir den solcellstätaste stadsdelen i Sverige

Äldre- och ytterstadsroteln, Stockholms Stad
Äldre- och ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M)

Med 10 000 kvadratmeter solceller kommer Järva att bli den solcellstätaste stadsdelen i Sverige, konstaterar Stockholms Stad i tertialrapport 2 för kommunstyrelsen år 2013.

Stockholms stad har ambitiösa miljömål och driver en tydlig politik för rusta upp miljonprogrammens bostäder. De kommunala bostadsbolagen har nu inom projektet Hållbara Järva påbörjat installationen av 10 000 kvadratmeter solceller på tak och fasader i Järva.

– Arbetet med Hållbara Järva kommer att bli en utmärkt inspirationskälla för andra städer som vill se hur man kan bygga miljöeffektivt. Att Järva genom dessa 10 000 kvadratmetrarna solceller på tak och fasader blir Sveriges solcellstätaste stadsdel, visar på mängden av spännande initiativ och projekt som idag sker i området, säger ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M).

Stadsdelarna kring Järvafältet utvecklas idag till ett av Stockholms miljöprofilområden samtidigt som renoveringen av miljonprogrammets fastigheter pågår. I sju hus i Husby, Akalla och Rinkeby ska energiförbrukningen halveras med hjälp av ny energieffektiv teknik samtidigt som husen renoveras.

Bostadsbolagen har i samarbete med Hållbara Järva påbörjat installation av 10 000 kvm solceller, som beräknas ge 1,3 miljoner kWh per år på tak och fasader i Järva. Järva blir med detta den solcellstätaste stadsdelen i Sverige.

Information om Hållbara Järva hittar du här.

Sylvia Rezania 076-12 29 200