M: Politiker ska inte ges mandat att avgöra vad som är godkänd reklam

M: Politiker ska inte ges mandat att avgöra vad som är godkänd reklam

Den styrande majoriteten i Stockholms stad ska nu ta fram etiska riktlinjer för reklam i det offentliga rummet. Moderaterna är kritiska till förslaget eftersom det innebär godtyckliga inskränkningar av yttrandefriheten.

- Det är helt orimligt att politiker ska ges mandat att avgöra vad som är godkänd reklam och vad som inte är det. Politiker ska inte gå i bräschen för den här sortens begränsningar av yttrandefriheten utan snarare fokusera på ett attraktivt och tryggt stadsrum, säger oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck (M).

- Vi kan inte låta politiker avgöra vad som är etiskt försvarbart och vad som inte är det. Branschen måste själva ta ansvar för det material som annonseras, t ex genom den befintliga reklamombudsmannen, och vi som konsumenter kan ta ställning genom att inte gynna företag vars reklam vi ogillar, säger oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck (M).

Fakta:
Beslut om att ta fram etiska riktlinjer för reklam tas i samband med trafiknämndens verksamhetsplan för 2017.

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222